2. Hoe de Apostelen het doopbevel van Jezus uitvoerden!

Wij bestudeerden de doopopdracht van Jezus.
En vroegen ons af hoe die opdracht vorm en inhoud kreeg.
Hoe deden de Apostelen dat, toen en daar.
Die vraag ging ons bezighouden.
Op die zoektocht naar antwoorden, ontdekten wij onvoorstelbare dingen. 

Nu doopten wij tot en met het jaar 2023 door éénmalige onderdompeling.
Zoals dat gebruikelijk is in Baptisten en Evangelische gemeenten.
En ook in Pinkster en Charismatische stromingen. 
In het begin van 2024 echter hoorden wij een preek van Randy Clark.
Hij vertelde tijdens die preek dat de apostelen anders doopten dan wij nu.
Zij, de apostelen 
zo vertelde hij, dompelden de mensen drie keer onder.
Eén keer in de Naam van de Vader.
Daarna één keer in de Naam van de Zoon en
En tot slot één keer in de Naam van de Heilige Geest.
Precies zoals Jezus dat ons beveelt in Zijn grote opdracht.

Bevrijding pas na de doop!
Hij zei in die preek nog meer.
Bijvoorbeeld over bevrijding van kwade machten.
Die bevrijding vond nooit plaats voordat men gedoopt was.
Dat gebeurde pas na de drie onderdompelingen.
Pas daarna bad men voor bevrijding.
Vervolgens bad men voor de doop in de Heilige Geest.
Het was met name de drie keer onderdompelen dat ons "triggerde".

Door handoplegging pasten wij dat reeds toe.
Wij deden dat altijd na de doop met een éénmalige onderdompeling.
Of ook wel als men hongerig was naar meer van Gods kracht in hun leven.
Hongerig naar de mantel van Gods Geest.
Voor het dienen met kracht van Gods Geest.

Precies dat wat Jezus zegt in Handelingen 1 vers 8: "maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde".


Echter wat die drievoudige onderdompeling betekende, dat wisten wij niet.
Het maakte ons erg nieuwsgierig. 
Vandaar dat wij dat gingen onderzoeken.

Waarom drie keer?
Bij éénmalige onderdompelingen zagen wij mensen uit het water komen.
Diep aangeraakt door Gods Geest.
Er gebeurden dan veel bovennatuurlijke wonderen.
De vraag die ons ging bezighouden was wat God nu deed tijdens die drievoudige doop, meer dan bij een éénmalige onderdompeling?
Waarom dan drie keer?

Randy noemde in zijn preek de titel van een boek dat door de apostelen geschreven was.
En in dat boek zou deze manier van dopen beschreven staan.
Nu... wij kochten dit boek van de apostelen.
En gingen zelf op onderzoek uit.
De titel van dit boek luidde: ‘Constitutions of the Holy Apostles’.


En jawel… daar staat het letterlijk in het laatste hoofdstuk met de titel ‘The Ecclesiastical Canons of the Same Holy Apostles’ het volgende bij canon 50.
‘If any or presbyter does not perform the one initiation with three immersions, but with giving one immersion only, into the death of the Lord, let him be deposed. For the Lord said not, Baptize into my death, but, Go, make disciples of all nations, baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost. Do ye, therefore, O bishops, baptize thrice into one Father, and Son, and Holy Ghost, according to the will of Christ, and our constitution by the Spirit’. Onderaan deze webpagina vindt de lezer de vertaling van deze canon en wat de betekenis van een canon is.
In dit boek waarschuwden de apostelen, de bisschoppen (ander woord voor leidinggevenden in de toenmalige kerk) dat zij bij het dopen drie keer moesten
onderdompelen! 
En niet één keer!
Als iemand dat wel deed, moest hij uit zijn ambt gezet worden!
En zij mochten ook niet dopen “in de dood van Jezus”.
Maar alleen precies zoals Jezus dat vlak voor Zijn hemelvaart had opgedragen.
Zij benadrukten sterk dat het de wil van Jezus is om zo te dopen.
En dat zij, als Zijn heilige apostelen, dat ook zo ingesteld en bepaald hadden voor de gemeenten, samen met de Heilige Geest.

Jezus bedoelde drie keer onderdompelen!
Eén van ons bestudeerde dit boek ten aanzien van de drievoudige onderdompeling.
En onderdompelen = dopen!
En dopen = onderdompelen!
En hij werd ervan overtuigd dat, op grond van de Bijbel, dit de manier moest zijn.
Er staat gewoon drie keer onderdompelen.
De eerste keer in de Naam van de vader.
De tweede keer in de Naam van de Zoon
En de derde keer in de Naam van de Heilige Geest.
Dat is drie keer. 
En niet één keer.

Vanaf dat moment zijn wij tijdens onze doopdiensten drie keer gaan onderdompelen.
Wij konden namelijk niet tot een andere conclusie komen.
Dit is de enige juiste manier van dopen die Jezus ons heeft opgedragen.
Er is geen andere manier.
Wij gehoorzaamden uit liefde voor de waarheid van Jezus.
Dus vanaf het voorjaar van 2024 zijn wij drie keer gaan onderdompelen. 

Een nieuwe ervaring...
De doopdienst van 31 augustus dat jaar bracht ons een nieuwe openbaring.
Er werd op die middag een moeder gedoopt die niet gelovig was.
Dat wisten wij niet.
Wij dachten dat zij al vergeving van zonden en eeuwig leven ontvangen had. 
Dat bleek achteraf niet zo te zijn.
Wij doopten namelijk altijd alleen maar gelovigen die in Jezus geloofd hadden. 
Maar nu hadden wij een ongelovig persoon gedoopt...
Zij getuigde in de weken erna dat zij niet gered was voordat zij gedoopt werd.
Dit was voor ons redelijk onthutsend.
Als een zondaar ondergaan in de wateren van de Godheid...
En wedergeboren in de opstandingskracht van Jezus uit het water komen?
Wedergeboren in het Koninkrijk van de hemelen!

Dus wij weer verder op onderzoek uit. 
Onderzoek naar de vraag of de doop ook redt.
Of de drie onderdompelingen ook het eeuwige leven geven.
En vergeving van zonden.

Hieronder de vertalingen van bovenstaande Engelse teksten.

Vertaling Canon 50
“Als een bisschop of presbyter niet de ene initiatie (inwijding) met drie onderdompelingen uitvoert, maar met slechts één onderdompeling, in de dood van de Heer, laat hem dan afgezet worden. Want de Heer heeft niet gezegd: Doop in mijn dood, maar: “Ga heen, maak discipelen van alle volken, hen dopend in de naam van de Vader, en van de Zoon, en van de Heilige Geest”. Daarom, O bisschoppen, doop driemaal: in één Vader, en Zoon, en Heilige Geest, overeenkomstig de wil van Christus, en onze instellingen door de Geest”.

'Constitutions'
Je zou kunnen zeggen dat de 'Constitutions' de regelgeving van de Heilige Apostelen is hoe zij zaken in persoonlijk leven, in het gezin, in de huisgemeenten en in de gemeente van Jezus Christus geregeld en georganiseerd wilden zien, samen met de Heilige Geest.

Canons
Een canon is een gezaghebbende lijst van uitspraken en/of boeken. In dit geval een lijst van gezaghebbende uitspraken van de twaalf apostelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten