8. Vraag en antwoord over dopen!

Wij hebben door onze ontdekkingsreis mogelijk al veel vragen over dopen beantwoord. 
Van groot belang is dat wij weten dat met dopen onderdompelen bedoeld wordt.
Dopen = Onderdompelen!
Onderdompelen = Dopen!
Wij gaan dat niet bewijzen uit de grondtekst.
Dat staat er gewoon in hoor!
Wij gaan het ook niet bewijzen uit andere bronnen.

Als je er gewoon over nadenkt dan weet iedereen dat dopen, onderdompelen is.
Er is geen andere verklaring.
En als men ondergedompeld is, men gedoopt is!
Iedereen weet dat besprenkelen, geen onderdompelen is. 
Natmaken is niet hetzelfde als helemaal onder water gaan.
Alle discussies hierover zijn als water naar de zee dragen.
Als lezers willen blijven geloven dat besprenkelen dopen is dan is dat hun eigen verantwoordelijkheid naar God.
En... naar hun kinderen.
En naar gemeenteleden als je een leider bent.


Ieder mens kan na enig onderzoek weten dat dopen, helemaal ondergaan is.
Deze kwestie moet iedere gelovige voor zichzelf oplossen.
Het is fundamenteel voor je verdere geestelijke leven.
Als je belijdt dat Jezus de doopopdracht gegeven heeft dan is van groot belang dat je weet dat dit door onderdompelen is.
Dat is echt wat vast moet staan voor je.
Anders wordt het niets als je dat niet geloofd. 

Desondanks hebben wij nagedacht wat de meest gestelde vragen zouden kunnen zijn.
Vragen zoals "Hoe zit het met de kinderdoop door besprenkeling?"
Wat gebeurt er bij die zuigelingen die zo worden gesprenkeld?
Ook de doop door éénmalige onderdompeling komt aan de orde.
Deze vorm van dopen is ontstaan na een uitspraak van een Paus.
Die beweerde dat éénmaal onderdompelen wel genoeg was.
Dat was ergens in de zesde eeuw na Christus. 
Daarmee bracht die Paus drie keer onderdompelen terug naar één keer.
Hij beroofde de gemeente van Jezus Christus van de wedergeboorte.
Daarvoor doopte men altijd door drie keer onder te dompelen.
De doop door éénmalige onderdompeling is algemeen aanvaard.
Echter is niet Bijbels.

Dit alles roept terecht allerlei vragen op.
Hier kun je die verschillende vragen en antwoorden lezen

Vraag 1
"Veel traditionele, protestante en reformatorische kerken hebben de Dordtse Leerregels aanvaard als geloofsbelijdenis, naast de Bijbel. Deze leerregels stellen in hoofdstuk 3 en 4 in artikel 12 dat de wedergeboorte het geloof werkt en op mysterieuze wijze plaatsvindt in de mens. En dat die mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert. Dat is totaal iets anders dan wat op deze weblog wordt gesteld. Kun je dat uitleggen?"

Antwoord 1
In de genoemde Dordtse Leerregels wordt beweerd dat de wedergeboorte voorafgaat aan het geloven.
En het geloven vooraf gaat aan het zich bekeren.
Opmerkelijk is dat Jezus op tal van plaatsen precies het omgekeerde aan de mensen verkondigde namelijk dat zij zich moesten bekeren en vervolgens geloven.

Jezus neemt hiervoor, in het gesprek met Nicodemus, het voorbeeld van de-door-de-slangen-gebeten Israëlieten in de woestijn.
En de door Mozes opgerichte koperen slang.
Zij konden genezen worden als zij naar deze slang keken.
Zij keken eerst en werden dan genezen.
Niet andersom.
Precies zo gaat het als je in het geloof opkijkt naar Jezus aan het kruis.
Je komt dan niet meer in de tweede dood.
En je ontvangt het eeuwige leven.
Je ontvangt niet eerst de zaligheid en het eeuwige leven en pas daarna ga je geloven.
Dat is de omgekeerde wereld.
Het is precies zoals bij de-door-de-slangen-gebeten Israëlieten in de woestijn.
Zij genazen niet eerst en keken daarna pas naar de koperen slang.
Zij keken eerst en werden daarna genezen.

Dus de stelling uit deze leerregels dat je de wedergeboorte ontvangt ‘out of the blue’, en dat deze op zijn beurt het geloof werkt en dan pas bekering, moeten wij op grond van de Bijbel volstrekt afwijzen.
Je wordt door het geloven in Jezus, zalig zo leert het Woord op tal van plaatsen.
En je ontvangt de wedergeboorte uit water en Geest, zegt Jezus.
Door de drievoudige onderdompeling ontvang je de nieuwe geboorte van Boven.
Jezus zegt dit.
De apostelen bevestigden dat in hun brieven en leven.
En de kerkvaders uit de eerste eeuwen van de Vroege Kerk voerden dit zo uit.

Vraag 2 
"Waarom denken veel mensen die vergeven zijn dat zij ook meteen zijn wedergeboren?"

Antwoord 2

Dat is meer dan begrijpelijk.
Er gebeurt zoveel in het leven direct na het geloven in Jezus.
Zonden werden onmiddellijk vergeven.
Dode religie aan de buitenkant en het uitwendig dienen van God werden witgewassen door het bloed van het volmaakte Offerlam Christus.
Zij ontvingen het eeuwige leven.
Een relatie met God door Jezus.
Gods toorn rust niet meer op hen.
Dat brandende, het oordelende in hun geweten is weggenomen.
Zij zijn gered, behouden voor eeuwig.
Zij gaan niet meer verloren maar zijn daarentegen juist gevonden.
Zij waren dood en leven nu pas echt.
De dagelijkse diepe angst voor de dood is weggenomen.
Hun geweten is gereinigd door het bloed van Jezus, het volmaakte Offerlam.
Gebeden worden verhoord.
God gaat direct tot hen spreken.
Want zij hebben nu een relatie met God door Jezus, het eeuwige leven!

De demonische verdrukking van het leven onder de macht van de duivel is omgewisseld voor het leven uit Jezus Christus.
Hun zonden zijn niet meer te vinden bij God.
Weggevaagd door het geloof in het verzoenende bloed van Jezus.
De verlossing uit de macht van de duisternis is zo groot dat dat ervaren wordt als nauwelijks te bevatten.
Uit de gevangenis van zonden, schuld, veroordeling en schaamte in de vrijheid van Jezus.
En op hun eeuwige bestemming aangekomen.
De deur naar het oordeel en hel dicht.
Deur naar de hemel open.
Het licht is aangegaan binnenin hun ziel.
Hun ogen weerspiegelen dat.
Van een dood bestaan ineens in het eeuwige leven met Jezus.
Het is amper te begrijpen, te bevatten.
Soms, vaak ook nog niet na tientallen jaren.
Dat vrijgekocht zijn van de slavenmarkt van de zonden en de dood!

En dat alles houdt men dan voor de wedergeboorte.
Dat is volkomen begrijpelijk.
En dit wordt ook zo gepreekt en onderwezen in de meeste kerkelijke gemeenten en stromingen.
Echter het is niet Bijbels.
De wedergeboorte ontvang je alleen uit water en Geest.
En niet door het geloof.
Jezus zegt dat in ieder geval niet.
Als je gedoopt wordt door drie onderdompelingen dan word je geboren uit water en Geest.

Vraag 3 
"Als al die geschonken genadegaven al zoveel betekenen waarom moet ik dan nog uit water en uit Geest geboren worden?"

Antwoord 3
Jezus, Gods Zoon, vindt dat je wedergeboren moet worden.
Dit is geen menselijke uitvinding of een bedenksel van ons.
Gods Zoon vindt dat!
En Hij heeft daar een belangrijke reden voor.
Hij weet dat je anders Gods Koninkrijk niet kan zien en binnengaan.
En Gods Koninkrijk ga je alleen binnen door de geboorte uit water en Geest.
Dat is de manier waarop Jezus zegt dat je opnieuw geboren moet worden.
De wedergeboorte is noodzakelijk om Gods Koninkrijk binnen te gaan.
Dus ondanks alle andere genadegaven vindt Jezus, Gods Zoon de wedergeboorte noodzakelijk.
De reden daarvan is dat je dan pas het Evangelie vanuit dat Koninkrijk van God kunt verspreiden.
Dat is de blijde boodschap van redding, bevrijding, genezing en bescherming.
Op de manier zoals God dat wil hier op aarde.
En... God wil dat je dat doet met Zijn kracht.

En niet op een aardse en wereldse manier.
De aardse manieren, technieken en methoden hebben géén enkele kracht in de geestelijks wereld.
Het aardse verandert, het transformeert geestelijk niets.
Het is zonder Gods kracht.
Dat in eigen aardse wilskracht verkondigen, werkt vaak averechts.
Het is niet eens neutraal.
Het staat zelfs vijandig tegen Gods wet.
Het werkt God zelfs tegen.
En dat wil God niet!

En om opnieuw geboren te worden, heeft Jezus de doop door drie onderdompelingen ingesteld.
Dat is het herstel van wat er misging in het Paradijs met Adam.
Als je uit water geboren wil worden dan moet je volledig onder water zijn.
Dan is het water, waarin je ondergedompeld wordt, de baarmoeder.
Precies zoals bij een baby’tje totaal opgesloten is in het water van de baarmoeder.
En vanuit dat vruchtwater geboren wordt.
Zo word je ook uit water opnieuw geboren.

Als je uit de Geest geboren wil worden dan moet Hij je helemaal omgeven.
Dan wordt de Geest je geestelijke Baarmoeder.
Je wordt ondergedompeld in de Naam van de Heilige Geest.
Dat betekent in Zijn persoonlijkheid en Zijn Goddelijk leven.
En de Geest is het Die jou, ons dan levend maakt!

Je moet helemaal ondergedompeld worden.
Het doopwater is een beeld van de Geest.
Hij is het Levende Water.
Hij blaast je dan onder water nieuw leven in.
Je door-de-zonde-gedode geest wordt vervangen door een nieuwe geest.
En Hij, de Heilige Geest, komt dan in je lichaam wonen.
Dit is de inwendige vernieuwing door de Heilige Geest.
Hier spreekt Paulus over in Titus 3 vers 5 en 6.

Vraag 4
"Ik ben als kind gedoopt. Waarom zou ik mijzelf als gelovige in Jezus dan
nog laten dopen in water en Geest?"

Antwoord 4
Het antwoord is duidelijk en eenvoudig.
Jezus heeft dat opgedragen!
Dat alleen zou genoeg moeten zijn om je te laten dopen.
Als je dat niet doet, wordt je nooit wedergeboren.
Je kunt het Koninkrijk van God niet binnengaan, je ziet het niet eens.
Je kunt dan dat Koninkrijk ook niet met Gods kracht verkondigen.
Je mist daarvoor de Goddelijke kracht in en op je.
Je krijgt niet de bekleding met Christus en de bekrachtiging van Hem.
Wij zeggen dat niet.
Jezus heeft dat gezegd en Hij is de enige Waarheid!
En Zijn woorden kunnen niet gebroken worden, niet worden ontkracht.
Door wie dan ook.
Ook door ons niet!
Je gaat zelfs Christus Jezus niet binnen.
Je wordt niet met Hem bekleed.

Dat wil niet zeggen dat je als je je niet laat dopen je dan niet zalig bent geworden.
En dat je niet naar de hemel zou gaan als je dit leven op enig moment verlaat.
Je gaat net als die moordenaar aan het kruis naar het Paradijs, naar Jezus.
Halleluja, je bent gered, vergeven en de poort naar de hel is dicht, voorgoed!
Bij de hemelpoort wordt je opgewacht door Jezus.
Hij brengt je dan als een vriend van Hem, naar Zijn Vader.

Dat wil ook niet zeggen dat je als gelovige geen goede werken kunt doen.
Dat kan allemaal en gebeurt gelukkig ook héél erg veel.
Je kunt zelfs in de Heilige Geest gedoopt zijn en toch niet wedergeboren zijn.
Wel de bekleding met kracht van omhoog ontvangen hebben.
Maar niet de levendmaking van binnen.
Dat zie je in Israël onder het Oude verbond gebeuren.
Veel profeten en koningen werden gezalfd met de Geest.
Om hun functie met de Heilige Geest van God te kunnen uitoefenen.
Maar waren niet wedergeboren.
Wel waren zij net als Abraham gerechtvaardigd door hun geloof.

Je kunt veel jongeren en ouderen naar Jezus leiden zonder dat je wedergeboren bent. 
Veel genezingen en bevrijdingen doen in Jezus’ Naam.
Doden opwekken, melaatsen reinigen.
Je doet dit dan door de kracht van de-op-je-rustende Heilige Geest.
In geloof en autoriteit van Jezus.
Ga er mee door!
Laat je niet tegenhouden.
De mensenzielen zijn te kostbaar om ermee te stoppen.
Zonder jou gaan zij verloren.

Je bent echter het Gods Koninkrijk nog niet binnen gegaan.
Dat mis je nog.
Er is dus meer te ontvangen!
Daarom heeft Jezus ‘The Tripple Immersion’ ingesteld.
Om de Vader, de Zoon en de Heilige Geest inwoning te geven.
Goddelijke inwoning in een drievoudige geschapen mens met geest, ziel en lichaam.
Om je het Koninkrijk binnen te leiden dat je eerder niet eens kon zien.
En de gaven die daarbij horen te kunnen uitdelen. 
Ook om in deze perverse verdorven wereld de Goddelijke natuur te ontvangen.

Om je oude mens, de voorhuid van het lichaam van het vlees, kwijt te raken.
Die zit in de weg om volledig ondergedompeld in Christus te leven.
Je mist de doop in Christus Jezus en daardoor de bekleding met Christus.
De doop in Christus is de Koninkrijksdoop.
Want Jezus Christus is het Koninkrijk en Zijn gerechtigheid!
Je moet drie keer Zijn dood binnen omdat Hij drie dagen in het graf geweest is.
Je ziet vaak geen volledige genezingen en bevrijdingen.
Laat staan dat je levensruïnes en verwoeste plaatsen in de ziel volledig ziet herstellen.
Ook bij jezelf niet.

Of heb je de volheid van Christus Jezus nog niet (helemaal).
Of dat je bij jezelf ervaart dat nog niet alles nieuw is geworden.
En nog steeds veel oud spul bij je aanwezig is en je geestelijk leven beïnvloedt.
Dat deze "zondezooi" je nog steeds laat struikelen en zondigen.
Dagelijks gevechten te moeten voeren met nog inwonend verderf.
Dat je nog niet het leven van Jezus leeft, ondanks je diepe verlangen.

Trouwens de kinderdoop is geen doop in de strikte zin van het woord.
Er wordt besprenkeld en niet gedoopt.
Dopen is niet met een paar druppels natmaken.
Het is drie keer volledig ondergaan in water.
Het is helemaal ondergedompeld worden in water.
Hierdoor wordt je wedergeboren uit water en uit de Geest.
En dat doet de kinderdoop niet.
De kinderdoop staat nergens in de Bijbel.
De besnijdenis is niet overgegaan in de kinderdoop zoals men zegt.
Dus is het een leeg ritueel.
Een instelling van mensen en niet van God.
Zonder de Goddelijke kracht voor de wedergeboorte.
Aards en geestelijk dood.

Vraag 5
"Wat doet een éénmalige onderdompeling?"

Antwoord 5
Veel denominaties, waaronder onder andere Evangelische, Baptisten en Pinkstergelovigen, die dopen door één enkele onderdompeling in water.
Het symboliseert voor hen de dood, begrafenis en opstanding van Jezus.
Dat je met Hem bent gestorven en opgewekt.
Vaak gebeuren er wonderen en/of worden dopelingen diep aangeraakt.
Indien je éénmalige bent ondergedompeld is dat de doop in Naam van de Vader.
Je wordt dan bevestigd in de vergeving van zonden en eeuwig leven.
Je zou deze manier van dopen, kunnen vergelijken met de doop van Johannes.
Als een soort van boodschapper voor de doop die je het Koninkrijk binnenbrengt.

Misschien kun je zeggen dat je de doop van Johannes hebt ontvangen.
Johannes preekte namelijk de doop der bekering en vergeving van zonden.
Het is een bevestiging van de vergeving van zonden.
Die je door het geloof ontvangen hebt.
Vaak een publieke getuigenis van dat je bij Jezus hoort.
Glorie aan God dat je dit hebt gedaan!
Je wordt er echter niet door wedergeboren.
Er is nog een stap te doen in je geloofsleven naar meer.

Welke doopformuleringen men ook gebruikt, het blijft een éénmalige onderdompeling.
Jezus heeft gezegd heeft “hen dopende in de Naam van de Vader, en in (de Naam van) de Zoon, en in (de Naam van) de Heilige Geest”.
'The Tripple Immersion'!

Vraag 6
"Ik ben één keer gedoopt door onderdompeling. Waarom dan nog ‘The Tripple Immersion’?"

Antwoord 6
Het antwoord is eenvoudig en kristalhelder.
Jezus zegt dat je drie keer ondergedompeld moet worden.
Gewoon uit gehoorzaamheid aan je Redder en de Liefhebber van je ziel.

Samuel maakt dit duidelijk aan Saul in 1 Samuel 15 vers 22: “Maar Samuel zei:
Heeft de HEERE evenveel behagen in brandoffers en slachtoffers als in het gehoorzamen aan de stem van de HEERE? Zie, gehoorzamen is beter dan slachtoffer, opmerkzaam zijn beter dan het vet van rammen”.


Gehoorzamen is beter
dan omtrekkende bewegingen in je hart en leven maken,
dan dingen te gaan doen voor God die Hij niet van je gevraagd heeft en
dan uitstellen want dat is ongehoorzaamheid.

In de Bijbel staat een voorbeeld van 12 personen die éénmalig waren ondergedompeld. 
in Handelingen 19 staat dat Paulus in Efeze deze mannen ontmoet.
Hij komt erachter dat er twaalf mannen de doop van Johannes hebben ontvangen.
Zij waren éénmalig ondergedompeld geweest in de Jordaan.
De doop Johannes van bekering tot vergeving van zonden.
Zij wisten echter niets van een Heilige Geest.
Zij hadden dus ook de doop uit de Geest niet ontvangen.
Dus Paulus doopte hen met een drievoudige onderdompeling terwijl zij al door de éénmalige onderdompeling van Johannes gedoopt waren.
Hij onderwees hen dat er meer was dan bekering en vergeving van zonden.
Namelijk Gods Koninkrijk zien en binnengaan.
En leidde hen door deze doop het Koninkrijk van Christus Jezus binnen.
Paulus doopte hen opnieuw maar nu in de Naam van de Heer Jezus.
En legde hen daarna de handen op voor de doop in de Heilige Geest.

Vraag 7
"Wat doet ‘The Tripple Immersion’?"

Antwoord 7
Elders op deze serie is dit al beschreven maar hier een korte herhaling.
Je wordt geboren uit water en Geest.
En daardoor ga je het Koninkrijk van God binnen.
Je ontvangt dan een nieuwe geboorte uit God!
 
Van groot belang is dat je beseft dat God dan in komt wonen.
In Zijn volheid.
De drie Personen uit dat ene Goddelijke Wezen.
De Vader in je nieuwe geest.
De Zoon in je gereinigde ziel en
de Heilige Geest in je lichaam. 

Je ontvangt bij de eerste onderdompeling vergeving van zonden.
Of een bevestiging ervan als die vergeving ervoor al heeft plaatsgevonden.
Je wordt geheel gereinigd door de Geest Die binnenkomt.
En Hij verwijdert de-door-de-zonden-gedode geest.
Alle oude zooi van je (godsdienstige) afgoden eruit.
En schept een nieuwe geest waarin de Vader door de Geest komt wonen.
De Adem van God komt bij je binnen.
 
Bij de tweede onderdompeling geeft Jezus je een nieuw hart en bewerkt je verstand en wil.
Hij komt in je ziel wonen.
Hij bekleedt je met Zichzelf.
Zodat je Hem alleen gaat volgen.
Alle andere eigen wegen, aardse levensstijlen worden weggenomen.
De oude mens wordt begraven in de dood van Christus Jezus.
Dat is dat je oude stenen en wereldse hart door Hij wordt weggenomen.
Alle daaraan verbonden pijn, trauma’s en verwondingen worden meegenomen.
En zijn dan verdwenen.
Jezus neemt intrek in je ziel.
En woont in je wil, emoties en verstand.
Daarom kon Paulus zeggen dat hij de gedachten van Christus had.
Dat hij (Paulus) niet meer leefde maar Christus Jezus in hem!

Tijdens de derde onderdompeling wordt je lichaam Gods tempel.
De tempel voor de Heilige Geest.
Pas dan, als je uit God geboren bent.
Pas dan ben je een kind van God!
Er komt een Bron van Levend Water in je binnenste.
Rivieren zullen uit dat binnenste gaan stromen.
En springen tot in het eeuwige leven.

NB
Hierna word je, nadat je uit het water voor de derde keer omhoog komt, gedoopt in de Heilige Geest door zalving, handoplegging en gebed.
De bekrachtiging van omhoog, de bekleding met de Geest.
De mantel van Gods kracht wordt je aangetrokken.
De Geest van de heerlijkheid komt dan op je rusten.
Je bent nu uit God geboren.
Onder water was je al met Christus bekleed.
En nu ook nog bekleed met de Geest van de heerlijkheid.
In Christus Jezus, bekleed met de Geest van de heerlijkheid kun je nu de wereld overwinnen.
En dit is de overwinning die de wereld overwonnen heeft:
ons geloof, zo zegt de apostel Johannes in zijn eerste zendbrief.

Vraag 8
"Waarom beschrijft Lucas in het boek Handelingen ‘The Tripple Immersion’,
als gedoopt in de Naam van Jezus Christus? Of in de Naam van de Heere Jezus?"

Antwoord 8
Nergens in de Bijbel wordt hiervoor een directe verklaring gegeven.
Lucas noemt de drievoudige doop zo waarmee de apostelen toen de drievoudige doop uitoefenden.
Wil dat dan zeggen dan men inmiddels éénmalig onderdompelde in plaats van drie keer?
Had men zo snel de drievoudige onderdompeling, (‘The Tripple Immersion’),
de doop in de Godheid (‘Godhead’),
zeg maar de Koninkrijksdoop (‘Kingdom Baptism’
dan al ingeruild voor een enkelvoudige onderdompeling (‘Single Immersion’)?
De woorden van Jezus verdraaid?

Het antwoord is voluit “nee”!
Men noemde de drievoudig doop zo.
De dopeling ging dan de dood van Jezus binnen!
Dat gebeurde als hij of zij drie keer ondergedompeld werd.
Zij hebben tot 633 na Christus gedoopt zoals Jezus het had opgedragen.
Jezus woorden worden niet ontkracht hoe de apostelen dat ook noemden en hoe Lucas dat ook neerschrijft.
Woorden van Gods Zoon, Christus Jezus zijn eeuwig en onveranderlijk.
En de Schrift kan niet gebroken worden, zegt Jezus Zelf.
Bovendien staat er nergens een aanvullende opdracht van Jezus om Zijn doop terug te brengen naar een éénmalige onderdompeling.

De apostelen gaven een diepere betekenis aan de door Jezus opgedragen doop om jongeren en ouderen te dopen in de Naam van de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest.
Zij bedoelden allen hetzelfde.
Je gaat door de drievoudige onderdompeling iedere keer de dood van Christus Jezus binnen.
Zoals Hij drie dagen in het graf was, gaat dse dopeling telkens dat graf binnen.
En kom je de eerste keer boven in de natuur van de Vader.
De tweede keer in de natuur van Christus Jezus.
En de derde keer in de natuur van de Heilige Geest.
Want in de Naam betekent in de persoonlijkheid,
in het karakter,
in de natuur van die Goddelijke Persoon.

Pas in de zesde eeuw was er een Paus die drie keer onderdompelen terugbracht naar één keer.
En zo beroofde hij de gemeente van Jezus Christus van de enorme Goddelijke kracht van de wedergeboorte!
Hij bracht de doop in het Koninkrijk van God terug naar de doop van bekering, vergeving van zonden en de liefde van de Vader.
Feitelijk naar de doop van Johannes.
Geen wedergeboorten meer…

Vraag 9
"Er staat in Galaten 3 vers 26: “Want u bent allen kinderen van God door
het geloof in Christus Jezus”. Deze Bijbeltekst lijkt te strijden met de opvatting dat je pas een kind van God wordt door de drievoudige onderdompeling. Hoe zit dat?"


Antwoord 9
Als je naar deze tekst kijkt dan lijkt dat op het eerste gezicht ook zo.
Hier staat echter niet geloven in Jezus maar geloven in Christus Jezus.
Het geloof in Christus Jezus maakt je een kind van God, staat hier.
Je gelooft niet alleen in Jezus als de Zoon van God.
Maar je gelooft ook in Jezus als de Gezalfde, de Christus, de Messias.
Niet alleen als de Redder maar ook de Christus.
Christus is een andere naam voor Gezalfde.
Het is het geloof dat Jezus ook de Gezalfde is.
En dat bij Zijn doop in de Jordaan Hij de Gezalfde werd.
Dat is anders dan het geloven in Jezus voor eeuwig leven en vergeving van zonden.

Toen Jezus zich liet dopen en weer bovenkwam uit de Jordaan, bad Hij.
De hemel scheurde, staat er in de grondtekst.
Goddelijk geweld gestuurd door oneindige liefde!
Vervolgens werd Hij door de Vader gezalfd met de Geest.
Zijn hemelse Vader stortte Die uit op Zijn Zoon in de vorm van een duif.
En die Duif bleef op Hem.
Jezus werd bedekt zoals de Geest de wateren bedekte in de schepping.
Vanaf dat moment was Jezus de Christus.

Nu is de vraag of het geloof in Christus Jezus je een kind van God maakt.
Dat lijkt zo maar het is niet zo.
Want in het volgende vers staat hoe dat dan een kind van God geworden bent waardoor je gelooft dat Jezus ook de Christus is.
Daar staat namelijk hoe dat gebeurt is.
Er staat in vers 27: “Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed”.

“Want” betekent dat hier de reden gegeven wordt van het Bijbelvers ervoor.
Het geloof in Jezus als de Christus is een gevolg van de doop in Christus.
Dat staat hier.
Dus ben je een kind van God geworden door die doop in Christus.
Paulus zegt hier dat je gedoopt bent in de gezalfde Zoon.
Gedoopt in Christus, de Gezalfde dus.
In de hemelse Hogenpriester!

Vraag 10
"In Hebreeën 9 vers 22 staat: “En bijna alles wordt volgens de wet door
bloed gereinigd, en zonder het vergieten van bloed vindt er geen vergeving plaats”.
Hoe zit dat dan met het zalig worden door drie onderdompelingen, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing van de Heilige Geest zoals Paulus dat noemt in Titus 3 vers 5?"


Antwoord 10
Jezus, de Christus is gekomen door water en bloed.
Hij leefde in het vruchtwater in de baarmoeder van Maria.
Jezus kwam op de wereld uit het geboortebloed van haar.
Zo werd Hij geboren.
Met het doel de werken van de duivel te verbreken.

Jezus getuigt door water en bloed.
Toen Hij uit het water van de doop in de Jordaan omhoog kwam.
Het water was de baarmoeder van de vervulde gerechtigheid.
Van voor de grondlegging van de wereld.
Door Hem Die is, Die was en Die komen zal.
De Heilige Geest werd uitgestort op Hem als een duif.
Om alles van Jezus levend te maken.
Hij werd de Gezalfde, vanaf dat moment.
Hij werd het Levende Water.
Hij werd de Christus, de Messias!

Het leven uit Zijn gestorte bloed.
Jezus’ leven is in Zijn bloed.
Hij riep: “Het is volbracht!”.
En gaf Zijn geest in de handen van Zijn Vader.
Zijn lichaam hing dood aan het kruis.
Een Romeins soldaat doorstak Zijn hart vanuit zijn zijde.
In het gemartelde hart vol met eeuwige barmhartigheid.
Doorstoken met een speer.
Er kwam bloed en water uit!
De werken van de duivel verbroken!

Het water uit Jezus’ bloed voor reiniging van zielen.
Zijn bloed voor leven van zielen.
Beide horen onafscheidelijk bij elkaar.
Beide hebben een Goddelijke functie.
Het leven is in het bloed.
Dat leven in Jezus’ bloed heeft bij God de verzoening aangebracht.
Het water, het bloed en de Geest getuigden daar eensluidend over.
Zij zijn niet één echter zij getuigen van hetzelfde.
Getuigen dat Jezus gekomen was door water en bloed.
Zo leefde Christus Jezus op de aarde uit water en voor Zijn bloed.

Dat water stroomt uit de troon want Jezus is het Levende Water.
Als je van Hem drinkt, krijg je nooit meer dorst.
Door daarvan te drinken, is Hij binnenin je gekomen.
Zuiver, rein en levend Water.
Jezus’ bloed is in het hemelse heiligdom.
En heeft een eeuwige verzoening aangebracht.
En een eenmalige en eeuwige gerechtigheid teweeg gebracht.
Met Zijn bloed dat van betere dingen spreekt dan het bloed van Abel.

Dit is niet tegenstrijdig.
Je kunt het ook niet tegen elkaar uitspelen.
Het hoort bij elkaar en versterkt elkaar.
Hij is gekomen door water en bloed.
Beide… de oneindige genade van God.
Water voor reiniging, rechtvaardiging van de ziel.
Bloed voor leven van de ziel.
Want in het bloed zit het leven.
Het bloed van Jezus heeft de wereld met God verzoend.
Het bloed van het Nieuwe Verbond.
Het geloof in het bloed.
Het geloof in het bloed geeft zaligheid

Geboorte uit water en Geest geeft de wedergeboorte.
En er zijn drie die getuigen in de hemel.
De Vader voor vergeving.
De Zoon voor het kruis en de opstanding.
De Geest voor vernieuwing.
En deze Drie Zijn Eén!
Het schemaatje hieronder geeft een en ander goed weer.

Johannes 19 vers 34: “Maar een van de soldaten stak met een speer in Zijn zij en meteen kwam er bloed en water uit”.

1 Johannes 5 vers 5 en 6: “Wie anders is het die de wereld overwint dan hij die gelooft dat Jezus de Zoon van God. Hij is het Die kwam door water en bloed: Jezus, de Christus; niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest is het Die getuigt, omdat de Geest de waarheid is”.

Handelingen 22 vers 16: “En nu, waarom aarzelt u? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen onder aanroeping van de Naam van de Heere”.

Openbaring 1 vers 5: “en van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden en de Vorst van de koningen der aarde. Hem Die ons heeft liefgehad en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed”.


Vraag 11
"Kun je je door iedereen in Christus laten dopen?"

Antwoord 11
Alleen als degene zelf gelooft in drie keer onderdompelen.
En het uiteraard zelf heeft ondergaan.
Want hoe kun je een persoon dopen als je zelf bijvoorbeeld nog niet gedoopt bent?
Of hoe kun je iemand naar Jezus leiden als je zelf nog niet in Hem gelooft?
Want hoe kun je iemand in de diepere geheimen van Gods Koninkrijk leiden als je die niet zelf ervaren hebt?
Je moet de gave eerst zelf ontvangen hebben, wil je deze ook uit kunnen delen.
Met andere woorden, je kunt nu eenmaal geen genadegave uitdelen als je die niet eerst zelf ontvangen hebt.


Vraag 12
"Mogen vrouwen dopen?"

Antwoord 12
Er is de laatste decennia veel te doen over de positie van de vrouw in de gemeente van Christus Jezus.
Je ziet overal om je heen dat vrouwen, mannen-posities gaasn bekleden.
Leidinggevende posities die van oudsher aan mannen toekwamen.
Dominee...
Ouderling...
Oudste... 
Leraar...
Onderwijzer...
Herder...
Apostel...
Evangelist...
Zij gaan "gewoon" voor in gemeenten...

Je ziet allerlei benoemingen die niet in de Bijbel staan.
Maar laten wij eerst vaststellen dat er geen onderscheid is tussen man en vrouw.
Alle mensen zijn geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis!
Dus voor God is er geen verschil meer tussen
Jood en Griek.
Galaten 3 vers 28: "Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus".
Besnedene en onbesnedene,
Man en vrouw,
Barbaar en hoogopgeleide,
Kerkelijke en onkerkelijke.
Bij God is er nooit verschil tussen de ene mens en de andere mens.
Welk ras, taal, geslacht en natie ook.
Allemaal gelijk voor God Die hen allen geschapen heeft.
Daar gaat het niet over.
Daar zal iedereen het mee eens zijn.

Je kunt deze tekst echter niet gebruiken als legitimatie om vrouwen aan te stellen in onderwijzende en allerlei leidinggevende posities in kerkelijke gemeenten.
Je kunt dus deze tekst niet gebruiken als goedprater.
Er is in de gemeente van Jezus Christus een orde.
Die orde is God, Christus, man en vrouw.
1 Korinthe 11 vers 3: "Maar ik wil dat u weet dat Christus het Hoofd is van iedere man en de man het hoofd van de vrouw en God het Hoofd van Christus".
Van boven naar beneden.
Zo heeft God dat bedoeld.
Ook al in de scheppingsorde.
De man is het hoofd van de vrouw.
Het staat er echt.
Waarom zouden wij die wijsheid van God dan loslaten?
En daarvoor in de plaats aardse wijsheid nemen?
Zegt Jacobus daar niet van dat die wijsheid aards, natuurlijk en zelfs duivels is?

Jezus heeft de vrouwen niet opgedragen om te dopen.
Ook niet om de leiding te hebben in een kerkelijke gemeente.
Hoeveel Hij ook van hen houdt. 
En soms hen voorrang gaf boven mannen.
Denk maar aan wie Jezus zich het eerst openbaarde na Zijn opstanding.
Dat was een vrouw.
Dit neemt echter de Goddelijke orde in de gemeente van Christus niet weg.
De man behoort de leidinggevende posities in te nemen.
De apostelen waren er ook duidelijk over.
In hun apostolische brieven.
Maar ook in het eerder geciteerde boek 'The Constitutions of The Twelve Holy Apostles'.
Daar schrijven zij het volgende over de positie van de vrouw binnen de gemeente van Jezus Christus. 
Met name over vrouwen die dopen.

De titel van het stukje luidt: 'That Women Ought Not to Baptise, Because It is Impious, and Contrary to the Doctrine of Christ.
XI. Now, as to women's baptizing, we let you know that there is no small peril to those that undertake it. 
Therefore we do not advise you to do it; for it is dangerous, or rather wicked and impious. 
For if the "man is the head of the woman", and he be orginally ordained for the priesthood, it is not just to abrogate the order of the creation, and leave the principal to come to the extreme part of the body. 
For the woman is the body of the man, taken from his side and subject to him, from whom she was seperated for the procreation of children. 
For says He, "He shall rule over thee". 
For the principal part of the woman is the man, as being her head. 
But if the foregoing constitutions we have not permitted them to teach, how will we allow them, contrary to nature, to perform the office of a priest? 
For this is one of the ignorant practices of the Gentile atheisme, to ordain women priests to female deities, not one of the constitutions of Christ. 
For if baptism were to administered by women, certainly our Lord would have been baptized by His own mother, and not by John; or when He send us to baptize, He would have sent along with us women also for this purpose. 
But now He had nowhere, either by constitution or by writing, delevered to us any such thing; as knowing the order of nature and the decency of the action; as being the Creator of nature, and the Legislator of the constitution.

NB Helemaal onderaan deze pagina vind je de vertaling van deze uitspraken.

Vraag 13
"Ik ben eenmalig ondergedompeld, kan ik dan volstaan met de twee andere onderdompelingen?" 
"Ik ervaarde toen bij die eenmalige onderdompeling zoveel goedheid van God." 
"Ik aarzel daarom en ben bang dat ik er verkeerd aan doe om mij drie keer te laten onderdompelen." 
"Het is dan alsof die Gods ervaring van toen onbeduidend geweest zou zijn." 
"Vandaar deze vraag". 

Antwoord 13
Dit is een zéér diepe vraag.
Gedoopt in het verleden met een éénmalige onderdompeling.
Toen een diepe aanraking ervaren, tijdens (en na) die doop.
Die aanraking van God de Vader was toen zo diep dat je aarzelt.
Als je eraan terugdenkt dan word je weer blij.
En raakt het je opnieuw.
Je vindt het daarom moeilijk om die ene onderdompeling achter je te laten.
En je te laten onderdompelen in drie afzonderlijke Namen van de verschillende Goddelijke Personen. 
Je zou het willen aanvullen met onderdompelen in die andere twee Namen.

Wij begrijpen dat je God geen pijn wil doen.
Je ervaart dagelijks de leiding van de Geest.
Je bent doordrongen van de liefde van Christus Jezus.
Je eet dagelijks van het Levende Brood.
Je drinkt ook dagelijks van het Levende Water.
Nooit meer honger en dorst naar de wereld.
Altijd honger en dorst naar méér van Zijn gerechtigheid.
En door Hem vervuld worden.
Toch heb je Zijn uitnodiging naar méér van Hem gehoord.
Je weet dat gehele Godheid Zelf in je wil komen wonen.
Je wil dat ook.
En nu?

Over dit antwoord hebben wij lang nagedacht.
God gaf echter deze getuigenis uit Zijn Woord daarover.
Paulus komt in Efeze een twaalftal mannen tegen.
Hij merkt kennelijk iets aan hen.
Zij zijn gedoopt in de doop van Johannes met een éénmalige onderdompeling.
Geen kennis van de Geest die toen nog niet was uitgestort.
En ook niet van de doop in de verschillende Namen van de Godheid. 
De doop van Johannes was de doop tot bekering en vergeving van zonden.

Zij moesten nu echter in de Naam van de Heer Jezus gedoopt worden.
En dat gebeurde ook.
Ondanks dat zij op de achtste dag besneden waren.
Ondanks dat zij op hun veertigste dag waren voorgesteld in de tempel aan God.
Ondanks dat zij met de doop van Johannes gedoopt waren.
Ondanks dat zij het water van de Jordaan waren ingegaan, belijdende hun zonden.
Ondanks dat zij éénmalig waren ondergedompeld tot bekering en vergeving van zonden.
Ondanks dat zij zich bekeerd hadden en hun zonden waren vergeven.

Dat vroegere is goed geweest maar dat was voor toen.
Het onderwijs dat Paulus hen gaf bracht hen naar de volgende doop.
In de Naam van Christus Jezus.
En dat betekende in die tijd onderdompelen 
in Naam van de Vader, en
in de Naam van de Zoon, en
in de Naam van de Heilige Geest.
Gedoopt in Christus Jezus.
Want Christus Jezus is het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid.
En daarin word je door drie onderdompelingen gedoopt.
Drie dagen in het graf van Jezus, samen met Hem.
Zo kun je van heerlijkheid naar heerlijkheid leven.

Je zou het kunnen vergelijken met het eten van het hemelse manna.
Elke dag, elke morgen zijn Gods goedertierenheden nieuw.
Je kunt echter niet van de manna van gisteren leven.
Het bestaat trouwens een dag later niet eens meer.
Ook niet van ervaringen van een paar jaar geleden.
Iedere keer weer moeten wij het hemelse avondmaal vieren.
Om in Hem te brijven en Hij in ons!
Openbaring 2 vers 17: "Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Aan wie overwint, zal Ik van het verborgen manna te eten geven, en Ik zal hem een witte steen geven met op die steen een nieuwe naam geschreven, die niemand kent dan wie hem ontvangt".
Er is toch telkens weer verse manna?!
Iedere keer weer opnieuw.
Zo is het leven met Jezus Christus in de Heilige Geest.
Want het Koninkrijk van God is in de Heilige Geest
Er is overvloed.
Niet alleen leven, maar dat leven dagelijks in overvloed.

Nieuwe goedertierenheden.
Nieuwe ontmoetingen met Jezus.
Nieuwe uitnodigingen naar dieper, naar dichterbij, naar hoger.
'Take me deeper'
'Lead me higher'
'Draw me closer!'

Van genade tot genade!
Van kracht tot kracht!
Van heerlijkheid tot heerlijkheid!

Kom en ga het levende water van Christus Jezus binnen!
Ga Zijn dood binnen, drie dagen en nachten!
Drie keer ontvangen en afleggen.
En kom volkomen doordrenkt van de Gezalfde uit het water omhoog!
In Christus Zijn opstanding.
Want Hij is de Opstanding en het leven alleen!
Druipend van Zijn olie bovenkomen!
Geef je hier op.

Tot slot
Als je nog andere vragen hebt, mail dan naar levendenstromendwater@gmail.com.
Of bel of app op dit nummer 06-51046981.

NB De vertaling van de uitspraken van de Apostelen uit 'The Constitutions of The Twelve Holy Apostles'.

'Dat vrouwen niet mogen dopen, omdat het goddeloos is en in strijd met de leer van Christus.'
XI. Wat nu het dopen door vrouwen betreft, laten we u weten dat dit geen gering gevaar is voor degenen die dat doen.
Daarom raden we u af om het te doen; want het is gevaarlijk. Of eerder slecht en goddeloos.

Want als de man "het hoofd van de vrouw is", en hij oorspronkelijk tot priester gewijd is, is het niet rechtvaardig om de scheppingsorde af te schaffen en het voornaamste deel aan het uiterste deel van het lichaam te laten komen.
Want de vrouw is het lichaam van de man, uit zijn zijde genomen en aan hem onderworpen, van wie zij werd afgescheiden voor het voortbrengen van kinderen.
Want Hij zegt: "Hij zal over u heersen".
Want het voornaamste deel van de vrouw is de man, als zijnde haar hoofd.

Maar als we hen de voorgaande constituties (Goddelijke wetmatigheden en regels) niet hebben toegestaan ​​te onderwijzen, hoe zullen we hen dan, tegen de natuur in, toestaan ​​het ambt van priester te vervullen?
Want dit is een van de onwetende praktijken van het heidense atheïsme, om vrouwelijke priesters tot vrouwelijke godheden te wijden, niet een van de constituties van Christus.

Want als de doop door vrouwen zou worden toegediend, zou onze Heer zeker door Zijn eigen moeder zijn gedoopt, en niet door Johannes; of toen Hij ons zond om te dopen, zou Hij ook vrouwen met ons hebben meegestuurd voor dit doel.
Maar nu had Hij ons nergens, noch door constitutie, noch door geschriften, zoiets gegeven; als kennis van de orde van de natuur en de betamelijkheid van de handeling; als Schepper van de natuur en Wetgever van de constitutie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten