Antwoord 1
In de genoemde Dordtse Leerregels wordt beweerd dat de wedergeboorte voorafgaat aan het geloven.
En het geloven vooraf gaat aan het zich bekeren.
Opmerkelijk is dat Jezus op tal van plaatsen precies het omgekeerde aan de mensen verkondigde namelijk dat zij zich moesten bekeren en vervolgens geloven.
Jezus neemt hiervoor, in het gesprek met Nicodemus, het voorbeeld van de-door-de-slangen-gebeten Israëlieten in de woestijn.
Zij konden genezen worden als zij naar deze slang keken.
Zij keken eerst en werden dan genezen.
Niet andersom.
Precies zo gaat het als je in het geloof opkijkt naar Jezus aan het kruis.
Je komt dan niet meer in de tweede dood.
Je ontvangt niet eerst de zaligheid en het eeuwige leven en pas daarna ga je geloven.
Dat is de omgekeerde wereld.
Het is precies zoals bij de-door-de-slangen-gebeten Israëlieten in de woestijn.
Zij genazen niet eerst en keken daarna pas naar de koperen slang.
Zij keken eerst en werden daarna genezen.
Dus de stelling uit deze leerregels dat je de wedergeboorte ontvangt ‘out of the blue’, en dat deze op zijn beurt het geloof werkt en dan pas bekering, moeten wij op grond van de Bijbel volstrekt afwijzen.
Je wordt door het geloven in Jezus, zalig zo leert het Woord op tal van plaatsen.
En je ontvangt de wedergeboorte uit water en Geest, zegt Jezus.
Door de drievoudige onderdompeling ontvang je de nieuwe geboorte van Boven.
Jezus zegt dit.
De apostelen bevestigden dat in hun brieven en leven.
En de kerkvaders uit de eerste eeuwen van de Vroege Kerk voerden dit zo uit.
Vraag 2
Antwoord 2
Dat is meer dan begrijpelijk.
Er gebeurt zoveel in het leven direct na het geloven in Jezus.
Zonden werden onmiddellijk vergeven.
Dode religie aan de buitenkant en het uitwendig dienen van God werden witgewassen door het bloed van het volmaakte Offerlam Christus.
Zij ontvingen het eeuwige leven.
Een relatie met God door Jezus.
Gods toorn rust niet meer op hen.
Dat brandende, het oordelende in hun geweten is weggenomen.
Zij zijn gered, behouden voor eeuwig.
Zij gaan niet meer verloren maar zijn daarentegen juist gevonden.
Zij waren dood en leven nu pas echt.
De dagelijkse diepe angst voor de dood is weggenomen.
Hun geweten is gereinigd door het bloed van Jezus, het volmaakte Offerlam.
Gebeden worden verhoord.
God gaat direct tot hen spreken.
De demonische verdrukking van het leven onder de macht van de duivel is omgewisseld voor het leven uit Jezus Christus.
Hun zonden zijn niet meer te vinden bij God.
Weggevaagd door het geloof in het verzoenende bloed van Jezus.
De verlossing uit de macht van de duisternis is zo groot dat dat ervaren wordt als nauwelijks te bevatten.
Uit de gevangenis van zonden, schuld, veroordeling en schaamte in de vrijheid van Jezus.
En op hun eeuwige bestemming aangekomen.
De deur naar het oordeel en hel dicht.
Deur naar de hemel open.
Het licht is aangegaan binnenin hun ziel.
Hun ogen weerspiegelen dat.
Van een dood bestaan ineens in het eeuwige leven met Jezus.
Het is amper te begrijpen, te bevatten.
Soms, vaak ook nog niet na tientallen jaren.
Dat vrijgekocht zijn van de slavenmarkt van de zonden en de dood!
Echter het is niet Bijbels.
De wedergeboorte ontvang je alleen uit water en Geest.
Als je gedoopt wordt door drie onderdompelingen dan word je geboren uit water en Geest.
Vraag 3
Antwoord 3
Jezus, Gods Zoon, vindt dat je wedergeboren moet worden.
Dit is geen menselijke uitvinding of een bedenksel van ons.
Gods Zoon vindt dat!
En Hij heeft daar een belangrijke reden voor.
Hij weet dat je anders Gods Koninkrijk niet kan zien en binnengaan.
En Gods Koninkrijk ga je alleen binnen door de geboorte uit water en Geest.
Dat is de manier waarop Jezus zegt dat je opnieuw geboren moet worden.
De wedergeboorte is noodzakelijk om Gods Koninkrijk binnen te gaan.
Dus ondanks alle andere genadegaven vindt Jezus, Gods Zoon de wedergeboorte noodzakelijk.
Dat is de blijde boodschap van redding, bevrijding, genezing en bescherming.
Op de manier zoals God dat wil hier op aarde.
En... God wil dat je dat doet met Zijn kracht.
De aardse manieren, technieken en methoden hebben géén enkele kracht in de geestelijks wereld.
Het aardse verandert, het transformeert geestelijk niets.
Het is zonder Gods kracht.
Dat in eigen aardse wilskracht verkondigen, werkt vaak averechts.
Het is niet eens neutraal.
Het werkt God zelfs tegen.
En dat wil God niet!
En om opnieuw geboren te worden, heeft Jezus de doop door drie onderdompelingen ingesteld.
Als je uit water geboren wil worden dan moet je volledig onder water zijn.
Dan is het water, waarin je ondergedompeld wordt, de baarmoeder.
Precies zoals bij een baby’tje totaal opgesloten is in het water van de baarmoeder.
Zo word je ook uit water opnieuw geboren.
Als je uit de Geest geboren wil worden dan moet Hij je helemaal omgeven.
Dan wordt de Geest je geestelijke Baarmoeder.
Het doopwater is een beeld van de Geest.
Hij is het Levende Water.
Hij blaast je dan onder water nieuw leven in.
Je door-de-zonde-gedode geest wordt vervangen door een nieuwe geest.
En Hij, de Heilige Geest, komt dan in je lichaam wonen.
Dit is de inwendige vernieuwing door de Heilige Geest.
Hier spreekt Paulus over in Titus 3 vers 5 en 6.
Vraag 4
nog laten dopen in water en Geest?"
Antwoord 4
Het antwoord is duidelijk en eenvoudig.
Jezus heeft dat opgedragen!
Dat alleen zou genoeg moeten zijn om je te laten dopen.
Als je dat niet doet, wordt je nooit wedergeboren.
Je kunt het Koninkrijk van God niet binnengaan, je ziet het niet eens.
Je kunt dan dat Koninkrijk ook niet met Gods kracht verkondigen.
Je mist daarvoor de Goddelijke kracht in en op je.
Je krijgt niet de bekleding met Christus en de bekrachtiging van Hem.
Door wie dan ook.
Ook door ons niet!
Dat wil niet zeggen dat je als je je niet laat dopen je dan niet zalig bent geworden.
En dat je niet naar de hemel zou gaan als je dit leven op enig moment verlaat.
Je gaat net als die moordenaar aan het kruis naar het Paradijs, naar Jezus.
Halleluja, je bent gered, vergeven en de poort naar de hel is dicht, voorgoed!
Bij de hemelpoort wordt je opgewacht door Jezus.
Hij brengt je dan als een vriend van Hem, naar Zijn Vader.
Dat wil ook niet zeggen dat je als gelovige geen goede werken kunt doen.
Dat kan allemaal en gebeurt gelukkig ook héél erg veel.
Je kunt zelfs in de Heilige Geest gedoopt zijn en toch niet wedergeboren zijn.
Wel de bekleding met kracht van omhoog ontvangen hebben.
Maar niet de levendmaking van binnen.
Dat zie je in Israël onder het Oude verbond gebeuren.
Je kunt veel jongeren en ouderen naar Jezus leiden zonder dat je wedergeboren bent.
Veel genezingen en bevrijdingen doen in Jezus’ Naam.
Doden opwekken, melaatsen reinigen.
Je doet dit dan door de kracht van de-op-je-rustende Heilige Geest.
In geloof en autoriteit van Jezus.
Ga er mee door!
Laat je niet tegenhouden.
De mensenzielen zijn te kostbaar om ermee te stoppen.
Zonder jou gaan zij verloren.
Je bent echter het Gods Koninkrijk nog niet binnen gegaan.
Dat mis je nog.
Er is dus meer te ontvangen!
Daarom heeft Jezus ‘The Tripple Immersion’ ingesteld.
Je mist de doop in Christus Jezus en daardoor de bekleding met Christus.
Je ziet vaak geen volledige genezingen en bevrijdingen.
Laat staan dat je levensruïnes en verwoeste plaatsen in de ziel volledig ziet herstellen.
Ook bij jezelf niet.
Of heb je de volheid van Christus Jezus nog niet (helemaal).
Of dat je bij jezelf ervaart dat nog niet alles nieuw is geworden.
En nog steeds veel oud spul bij je aanwezig is en je geestelijk leven beïnvloedt.
Dat deze "zondezooi" je nog steeds laat struikelen en zondigen.
Trouwens de kinderdoop is geen doop in de strikte zin van het woord.
Er wordt besprenkeld en niet gedoopt.
Dopen is niet met een paar druppels natmaken.
Het is drie keer volledig ondergaan in water.
Het is helemaal ondergedompeld worden in water.
Hierdoor wordt je wedergeboren uit water en uit de Geest.
En dat doet de kinderdoop niet.
De kinderdoop staat nergens in de Bijbel.
De besnijdenis is niet overgegaan in de kinderdoop zoals men zegt.
Dus is het een leeg ritueel.
Zonder de Goddelijke kracht voor de wedergeboorte.
Aards en geestelijk dood.
Vraag 5
Veel denominaties, waaronder onder andere Evangelische, Baptisten en Pinkstergelovigen, die dopen door één enkele onderdompeling in water.
Het symboliseert voor hen de dood, begrafenis en opstanding van Jezus.
Vaak gebeuren er wonderen en/of worden dopelingen diep aangeraakt.
Indien je éénmalige bent ondergedompeld is dat de doop in Naam van de Vader.
Misschien kun je zeggen dat je de doop van Johannes hebt ontvangen.
Het is een bevestiging van de vergeving van zonden.
Die je door het geloof ontvangen hebt.
Vaak een publieke getuigenis van dat je bij Jezus hoort.
Glorie aan God dat je dit hebt gedaan!
Je wordt er echter niet door wedergeboren.
Welke doopformuleringen men ook gebruikt, het blijft een éénmalige onderdompeling.
Jezus heeft gezegd heeft “hen dopende in de Naam van de Vader, en in (de Naam van) de Zoon, en in (de Naam van) de Heilige Geest”.
Vraag 6
Antwoord 6
Het antwoord is eenvoudig en kristalhelder.
Jezus zegt dat je drie keer ondergedompeld moet worden.
Samuel maakt dit duidelijk aan Saul in 1 Samuel 15 vers 22: “Maar Samuel zei:
Heeft de HEERE evenveel behagen in brandoffers en slachtoffers als in het gehoorzamen aan de stem van de HEERE? Zie, gehoorzamen is beter dan slachtoffer, opmerkzaam zijn beter dan het vet van rammen”.
Gehoorzamen is beter
dan omtrekkende bewegingen in je hart en leven maken,
dan uitstellen want dat is ongehoorzaamheid.
In de Bijbel staat een voorbeeld van 12 personen die éénmalig waren ondergedompeld.
Zij waren éénmalig ondergedompeld geweest in de Jordaan.
De doop Johannes van bekering tot vergeving van zonden.
Zij wisten echter niets van een Heilige Geest.
Zij hadden dus ook de doop uit de Geest niet ontvangen.
Dus Paulus doopte hen met een drievoudige onderdompeling terwijl zij al door de éénmalige onderdompeling van Johannes gedoopt waren.
Hij onderwees hen dat er meer was dan bekering en vergeving van zonden.
En leidde hen door deze doop het Koninkrijk van Christus Jezus binnen.
En legde hen daarna de handen op voor de doop in de Heilige Geest.
Vraag 7
Antwoord 7
Elders op deze serie is dit al beschreven maar hier een korte herhaling.
Je wordt geboren uit water en Geest.
En daardoor ga je het Koninkrijk van God binnen.
Je ontvangt bij de eerste onderdompeling vergeving van zonden.
Of een bevestiging ervan als die vergeving ervoor al heeft plaatsgevonden.
Je wordt geheel gereinigd door de Geest Die binnenkomt.
En Hij verwijdert de-door-de-zonden-gedode geest.
Alle oude zooi van je (godsdienstige) afgoden eruit.
En schept een nieuwe geest waarin de Vader door de Geest komt wonen.
De Adem van God komt bij je binnen.
Bij de tweede onderdompeling geeft Jezus je een nieuw hart en bewerkt je verstand en wil.
Hij bekleedt je met Zichzelf.
Zodat je Hem alleen gaat volgen.
Alle andere eigen wegen, aardse levensstijlen worden weggenomen.
De oude mens wordt begraven in de dood van Christus Jezus.
Dat is dat je oude stenen en wereldse hart door Hij wordt weggenomen.
Alle daaraan verbonden pijn, trauma’s en verwondingen worden meegenomen.
En zijn dan verdwenen.
Jezus neemt intrek in je ziel.
En woont in je wil, emoties en verstand.
Er komt een Bron van Levend Water in je binnenste.
Rivieren zullen uit dat binnenste gaan stromen.
En springen tot in het eeuwige leven.
NB
Hierna word je, nadat je uit het water voor de derde keer omhoog komt, gedoopt in de Heilige Geest door zalving, handoplegging en gebed.
De bekrachtiging van omhoog, de bekleding met de Geest.
De Geest van de heerlijkheid komt dan op je rusten.
Je bent nu uit God geboren.
Onder water was je al met Christus bekleed.
En nu ook nog bekleed met de Geest van de heerlijkheid.
In Christus Jezus, bekleed met de Geest van de heerlijkheid kun je nu de wereld overwinnen.
En dit is de overwinning die de wereld overwonnen heeft:
ons geloof, zo zegt de apostel Johannes in zijn eerste zendbrief.
Vraag 8
Antwoord 8
Nergens in de Bijbel wordt hiervoor een directe verklaring gegeven.
Lucas noemt de drievoudige doop zo waarmee de apostelen toen de drievoudige doop uitoefenden.
Had men zo snel de drievoudige onderdompeling, (‘The Tripple Immersion’),
de doop in de Godheid (‘Godhead’),
zeg maar de Koninkrijksdoop (‘Kingdom Baptism’)
Het antwoord is voluit “nee”!
Jezus woorden worden niet ontkracht hoe de apostelen dat ook noemden en hoe Lucas dat ook neerschrijft.
Woorden van Gods Zoon, Christus Jezus zijn eeuwig en onveranderlijk.
En de Schrift kan niet gebroken worden, zegt Jezus Zelf.
Bovendien staat er nergens een aanvullende opdracht van Jezus om Zijn doop terug te brengen naar een éénmalige onderdompeling.
De apostelen gaven een diepere betekenis aan de door Jezus opgedragen doop om jongeren en ouderen te dopen in de Naam van de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest.
Zij bedoelden allen hetzelfde.
Pas in de zesde eeuw was er een Paus die drie keer onderdompelen terugbracht naar één keer.
En zo beroofde hij de gemeente van Jezus Christus van de enorme Goddelijke kracht van de wedergeboorte!
Hij bracht de doop in het Koninkrijk van God terug naar de doop van bekering, vergeving van zonden en de liefde van de Vader.
Feitelijk naar de doop van Johannes.
Geen wedergeboorten meer…
Vraag 9
het geloof in Christus Jezus”. Deze Bijbeltekst lijkt te strijden met de opvatting dat je pas een kind van God wordt door de drievoudige onderdompeling. Hoe zit dat?"
Antwoord 9
Als je naar deze tekst kijkt dan lijkt dat op het eerste gezicht ook zo.
Hier staat echter niet geloven in Jezus maar geloven in Christus Jezus.
Het geloof in Christus Jezus maakt je een kind van God, staat hier.
Je gelooft niet alleen in Jezus als de Zoon van God.
Maar je gelooft ook in Jezus als de Gezalfde, de Christus, de Messias.
Niet alleen als de Redder maar ook de Christus.
Christus is een andere naam voor Gezalfde.
Het is het geloof dat Jezus ook de Gezalfde is.
Dat is anders dan het geloven in Jezus voor eeuwig leven en vergeving van zonden.
Toen Jezus zich liet dopen en weer bovenkwam uit de Jordaan, bad Hij.
Vervolgens werd Hij door de Vader gezalfd met de Geest.
Zijn hemelse Vader stortte Die uit op Zijn Zoon in de vorm van een duif.
Jezus werd bedekt zoals de Geest de wateren bedekte in de schepping.
Vanaf dat moment was Jezus de Christus.
Nu is de vraag of het geloof in Christus Jezus je een kind van God maakt.
Dat lijkt zo maar het is niet zo.
Daar staat namelijk hoe dat gebeurt is.
Er staat in vers 27: “Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed”.
“Want” betekent dat hier de reden gegeven wordt van het Bijbelvers ervoor.
Het geloof in Jezus als de Christus is een gevolg van de doop in Christus.
Dat staat hier.
Dus ben je een kind van God geworden door die doop in Christus.
Paulus zegt hier dat je gedoopt bent in de gezalfde Zoon.
Gedoopt in Christus, de Gezalfde dus.
Vraag 10
bloed gereinigd, en zonder het vergieten van bloed vindt er geen vergeving plaats”. Hoe zit dat dan met het zalig worden door drie onderdompelingen, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing van de Heilige Geest zoals Paulus dat noemt in Titus 3 vers 5?"
Antwoord 10
Jezus, de Christus is gekomen door water en bloed.
Hij leefde in het vruchtwater in de baarmoeder van Maria.
Jezus kwam op de wereld uit het geboortebloed van haar.
Zo werd Hij geboren.
Met het doel de werken van de duivel te verbreken.
Jezus getuigt door water en bloed.
Toen Hij uit het water van de doop in de Jordaan omhoog kwam.
Het water was de baarmoeder van de vervulde gerechtigheid.
Van voor de grondlegging van de wereld.
Door Hem Die is, Die was en Die komen zal.
De Heilige Geest werd uitgestort op Hem als een duif.
Om alles van Jezus levend te maken.
Hij werd de Gezalfde, vanaf dat moment.
Hij werd het Levende Water.
Het leven uit Zijn gestorte bloed.
Jezus’ leven is in Zijn bloed.
Hij riep: “Het is volbracht!”.
En gaf Zijn geest in de handen van Zijn Vader.
Een Romeins soldaat doorstak Zijn hart vanuit zijn zijde.
In het gemartelde hart vol met eeuwige barmhartigheid.
Doorstoken met een speer.
Er kwam bloed en water uit!
De werken van de duivel verbroken!
Het water uit Jezus’ bloed voor reiniging van zielen.
Zijn bloed voor leven van zielen.
Beide horen onafscheidelijk bij elkaar.
Beide hebben een Goddelijke functie.
Het leven is in het bloed.
Dat leven in Jezus’ bloed heeft bij God de verzoening aangebracht.
Het water, het bloed en de Geest getuigden daar eensluidend over.
Zij zijn niet één echter zij getuigen van hetzelfde.
Zo leefde Christus Jezus op de aarde uit water en voor Zijn bloed.
Dat water stroomt uit de troon want Jezus is het Levende Water.
Als je van Hem drinkt, krijg je nooit meer dorst.
Door daarvan te drinken, is Hij binnenin je gekomen.
Zuiver, rein en levend Water.
Jezus’ bloed is in het hemelse heiligdom.
En heeft een eeuwige verzoening aangebracht.
En een eenmalige en eeuwige gerechtigheid teweeg gebracht.
Met Zijn bloed dat van betere dingen spreekt dan het bloed van Abel.
Dit is niet tegenstrijdig.
Je kunt het ook niet tegen elkaar uitspelen.
Het hoort bij elkaar en versterkt elkaar.
Hij is gekomen door water en bloed.
Beide… de oneindige genade van God.
Water voor reiniging, rechtvaardiging van de ziel.
Bloed voor leven van de ziel.
Want in het bloed zit het leven.
Het bloed van Jezus heeft de wereld met God verzoend.
Het bloed van het Nieuwe Verbond.
Het geloof in het bloed.
Het geloof in het bloed geeft zaligheid
Geboorte uit water en Geest geeft de wedergeboorte.
En er zijn drie die getuigen in de hemel.
De Vader voor vergeving.
De Zoon voor het kruis en de opstanding.
De Geest voor vernieuwing.
En deze Drie Zijn Eén!
Johannes 19 vers 34: “Maar een van de soldaten stak met een speer in Zijn zij en meteen kwam er bloed en water uit”. | |
1 Johannes 5 vers 5 en 6: “Wie anders is het die de wereld overwint dan hij die gelooft dat Jezus de Zoon van God. Hij is het Die kwam door water en bloed: Jezus, de Christus; niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest is het Die getuigt, omdat de Geest de waarheid is”. | |
Handelingen 22 vers 16: “En nu, waarom aarzelt u? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen onder aanroeping van de Naam van de Heere”. | Openbaring 1 vers 5: “en van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden en de Vorst van de koningen der aarde. Hem Die ons heeft liefgehad en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed”. |
Alleen als degene zelf gelooft in drie keer onderdompelen.
Want hoe kun je een persoon dopen als je zelf bijvoorbeeld nog niet gedoopt bent?
Of hoe kun je iemand naar Jezus leiden als je zelf nog niet in Hem gelooft?
Want hoe kun je iemand in de diepere geheimen van Gods Koninkrijk leiden als je die niet zelf ervaren hebt?
Je moet de gave eerst zelf ontvangen hebben, wil je deze ook uit kunnen delen.
Met andere woorden, je kunt nu eenmaal geen genadegave uitdelen als je die niet eerst zelf ontvangen hebt.
Galaten 3 vers 28: "Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus".
1 Korinthe 11 vers 3: "Maar ik wil dat u weet dat Christus het Hoofd is van iedere man en de man het hoofd van de vrouw en God het Hoofd van Christus".
Openbaring 2 vers 17: "Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Aan wie overwint, zal Ik van het verborgen manna te eten geven, en Ik zal hem een witte steen geven met op die steen een nieuwe naam geschreven, die niemand kent dan wie hem ontvangt".

Geen opmerkingen:
Een reactie posten