Die hebben wij beantwoord.
Wat is dopen?
Dopen is onderdompelen.
Wij gaan dat niet bewijzen uit de grondtekst.
Ook niet uit andere bronnen.
Als je er gewoon over denkt dan weet iedereen dat het onderdompelen is.
Er is geen andere verklaring.
Iedereen weet dat besprenkelen, geen onderdompelen is.
Alle gesprekken en discussies daarover is water naar de zee dragen.
Als lezers willen blijven geloven dat besprenkelen dopen is dan is dat hun eigen verantwoordelijkheid naar God.
Ieder mens kan na enig onderzoek weten dat dopen, helemaal ondergaan is.
Deze kwestie moet iedere gelovige voor zichzelf beantwoorden.
Het is fundamenteel voor je verdere geestelijke leven.
Als je belijdt dat Jezus de doopopdracht gegeven heeft dan is van groot belang dat je weet dat dit door onderdompelen is.
Dat is echt het tweede wat voor je vast moet staan.
Anders wordt het niets als je dat niet geloofd.
Tijdens deze geestelijke ontdekkingsreis hebben wij veel vragen gehoord.
En beantwoord.
Vragen zoals "Hoe zit het met de kinderdoop door besprenkeling?"
Wat gebeurt er bij die zuigelingen die zo worden gesprenkeld?
Ook de doop door éénmalige onderdompeling komt aan de orde.
Deze vorm van dopen is ontstaan na een uitspraak van een Paus.
Die beweerde dat eenmaal onderdompelen wel genoeg was.
Dat was in de zesde eeuw na Christus.
Daarmee bracht die Paus drie keer onderdompelen terug naar een keer.
Daarvoor doopte men door drie keer onder te dompelen.
De doop door eenmalige onderdompeling is algemeen aanvaard.
Maar niet Bijbels.
Lees hier hoe deze doop is ingevoerd en wordt uitgevoerd nu.
In evangelische, baptisten, pinkster en charismatische kringen.
Hier kunt u de verschillende vragen en antwoorden lezen
Vraag 1
"Veel traditionele, protestante en reformatorische kerken hebben de Dordtse Leerregels aanvaard als geloofsbelijdenis, naast de Bijbel. Deze leerregels stellen in hoofdstuk 3 en 4 in artikel 12 dat de wedergeboorte het geloof werkt en op mysterieuze wijze plaatsvindt in de mens. En dat die mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert. Dat is totaal iets anders dan wat op deze weblog wordt gesteld. Kun je dat uitleggen?"
Antwoord 1
In de genoemde Dordtse Leerregels wordt beweerd dat de wedergeboorte voorafgaat aan het geloven.
En het geloven vooraf gaat aan het zich bekeren.
Opmerkelijk is dat Jezus op tal van plaatsen precies het omgekeerde aan de mensen verkondigde namelijk dat zij zich moesten bekeren en (vervolgens) geloven.
Jezus neemt hiervoor in het gesprek met Nicodemus, het voorbeeld van de-door-de-slangen-gebeten Israëlieten en de door Mozes opgerichte koperen slang.
Zij konden genezen worden als zij naar deze slang keken.
Zij keken eerst en werden toen genezen.
Niet andersom.
Precies zo gaat het als je in het geloof opkijkt naar Jezus aan het kruis.
Je gaat dan niet verloren en je ontvangt het eeuwige leven.
Je ontvangt niet eerst de zaligheid en het eeuwige leven en pas daarna ga je geloven.
Dat is de omgekeerde wereld.
Het is precies zoals bij de-door-de-slangen-gebeten Israëlieten in de woestijn.
Zij genazen niet eerst en keken daarna pas naar de koperen slang.
Zij keken eerst en werden daarna genezen.
Dus de stelling uit deze leerregels dat je de wedergeboorte ontvangt ‘out of the blue’, en dat deze op zijn beurt het geloof werkt en dan pas bekering, moeten wij op grond van de Bijbel volstrekt afwijzen.
Je wordt door het geloven in Jezus, zalig zo leert het Woord op tal van plaatsen.
Je ontvangt de wedergeboorte echter uit water en Geest, zegt Jezus.
Door de drievoudige onderdompeling ontvang je de nieuwe geboorte van Boven.
Jezus zegt dit.
De apostelen bevestigden dat in hun brieven en leven.
En de kerkvaders uit de eerste eeuwen van de Vroege Kerk voerden dat ook zo uit.
Vraag 2
Antwoord 1
In de genoemde Dordtse Leerregels wordt beweerd dat de wedergeboorte voorafgaat aan het geloven.
En het geloven vooraf gaat aan het zich bekeren.
Opmerkelijk is dat Jezus op tal van plaatsen precies het omgekeerde aan de mensen verkondigde namelijk dat zij zich moesten bekeren en (vervolgens) geloven.
Jezus neemt hiervoor in het gesprek met Nicodemus, het voorbeeld van de-door-de-slangen-gebeten Israëlieten en de door Mozes opgerichte koperen slang.
Zij konden genezen worden als zij naar deze slang keken.
Zij keken eerst en werden toen genezen.
Niet andersom.
Precies zo gaat het als je in het geloof opkijkt naar Jezus aan het kruis.
Je gaat dan niet verloren en je ontvangt het eeuwige leven.
Je ontvangt niet eerst de zaligheid en het eeuwige leven en pas daarna ga je geloven.
Dat is de omgekeerde wereld.
Het is precies zoals bij de-door-de-slangen-gebeten Israëlieten in de woestijn.
Zij genazen niet eerst en keken daarna pas naar de koperen slang.
Zij keken eerst en werden daarna genezen.
Dus de stelling uit deze leerregels dat je de wedergeboorte ontvangt ‘out of the blue’, en dat deze op zijn beurt het geloof werkt en dan pas bekering, moeten wij op grond van de Bijbel volstrekt afwijzen.
Je wordt door het geloven in Jezus, zalig zo leert het Woord op tal van plaatsen.
Je ontvangt de wedergeboorte echter uit water en Geest, zegt Jezus.
Door de drievoudige onderdompeling ontvang je de nieuwe geboorte van Boven.
Jezus zegt dit.
De apostelen bevestigden dat in hun brieven en leven.
En de kerkvaders uit de eerste eeuwen van de Vroege Kerk voerden dat ook zo uit.
Vraag 2
"Waarom denken veel mensen die vergeven zijn dat zij ook meteen zijn wedergeboren?"
Antwoord 2
Dat is meer dan begrijpelijk.
Er gebeurt zoveel in het leven direct na het geloven in Jezus.
Zonden werden onmiddellijk vergeven.
Dode religie aan de buitenkant en het uitwendig dienen van God werden witgewassen door het bloed van het volmaakte Offerlam Christus.
Zij ontvingen het eeuwige leven.
Een relatie met God door Jezus.
Gods toorn rust niet meer op hen.
Dat brandende, het oordelende in hun geweten is weggenomen.
Zij zijn thuisgekomen bij de Vader.
Zij gaan niet meer verloren maar zijn daarentegen juist gevonden.
Zij waren dood en leven nu pas echt.
De dagelijkse diepe angst voor de dood is weggenomen.
Hun geweten is gereinigd door het bloed van Jezus, het volmaakte Offerlam.
Gebeden worden verhoord.
God gaat direct tot hen spreken.
De demonische verdrukking van het leven onder de macht van de duivel is omgewisseld voor het leven uit Jezus Christus.
Hun zonden zijn niet meer te vinden bij God.
Weggevaagd door het geloof in de verzoening van Jezus.
De verlossing uit de macht van de duisternis is zo groot dat dat ervaren wordt als nauwelijks te bevatten.
Uit de gevangenis van zonden, schuld, veroordeling en schaamte in de vrijheid van Jezus.
En op hun eeuwige bestemming aangekomen.
De deur naar het oordeel en hel dicht.
Deur naar de hemel open.
Het licht is aangegaan binnenin hun ziel.
Hun ogen weerspiegelen dat.
Van een dood bestaan ineens in het eeuwige leven met Jezus.
Het is amper te begrijpen, te bevatten.
Soms, vaak ook nog niet na tientallen jaren.
Dat vrijgekocht zijn van de slavenmarkt van de zonden en de dood!
Antwoord 2
Dat is meer dan begrijpelijk.
Er gebeurt zoveel in het leven direct na het geloven in Jezus.
Zonden werden onmiddellijk vergeven.
Dode religie aan de buitenkant en het uitwendig dienen van God werden witgewassen door het bloed van het volmaakte Offerlam Christus.
Zij ontvingen het eeuwige leven.
Een relatie met God door Jezus.
Gods toorn rust niet meer op hen.
Dat brandende, het oordelende in hun geweten is weggenomen.
Zij zijn thuisgekomen bij de Vader.
Zij gaan niet meer verloren maar zijn daarentegen juist gevonden.
Zij waren dood en leven nu pas echt.
De dagelijkse diepe angst voor de dood is weggenomen.
Hun geweten is gereinigd door het bloed van Jezus, het volmaakte Offerlam.
Gebeden worden verhoord.
God gaat direct tot hen spreken.
De demonische verdrukking van het leven onder de macht van de duivel is omgewisseld voor het leven uit Jezus Christus.
Hun zonden zijn niet meer te vinden bij God.
Weggevaagd door het geloof in de verzoening van Jezus.
De verlossing uit de macht van de duisternis is zo groot dat dat ervaren wordt als nauwelijks te bevatten.
Uit de gevangenis van zonden, schuld, veroordeling en schaamte in de vrijheid van Jezus.
En op hun eeuwige bestemming aangekomen.
De deur naar het oordeel en hel dicht.
Deur naar de hemel open.
Het licht is aangegaan binnenin hun ziel.
Hun ogen weerspiegelen dat.
Van een dood bestaan ineens in het eeuwige leven met Jezus.
Het is amper te begrijpen, te bevatten.
Soms, vaak ook nog niet na tientallen jaren.
Dat vrijgekocht zijn van de slavenmarkt van de zonden en de dood!
En dat alles houdt men dan voor de wedergeboorte.
Dat is volkomen begrijpelijk.
En zo wordt er ook gepreekt en onderwezen in veel kerkelijke gemeenten en stromingen.
Echter het is niet Bijbels.
De wedergeboorte ontvang je alleen uit water en Geest.
Als je gedoopt wordt door drie onderdompelingen wordt je geboren uit water en Geest.
Vraag 3
Echter het is niet Bijbels.
De wedergeboorte ontvang je alleen uit water en Geest.
Als je gedoopt wordt door drie onderdompelingen wordt je geboren uit water en Geest.
Vraag 3
"Als al die geschonken genadegaven al zoveel betekenen waarom moet ik dan nog uit water en uit Geest geboren worden?"
Antwoord 3
Jezus, Gods Zoon, vindt dat je wedergeboren moet worden.
Dit is geen menselijke uitvinding of een bedenksel van ons.
Gods Zoon vindt dat!
En Hij heeft daar een belangrijke reden voor.
Hij weet dat je anders het Koninkrijk van God niet kan zien en binnengaan.
En Gods Koninkrijk ga je alleen binnen door de geboorte uit water en Geest.
Dat is de manier waarop Jezus zegt dat je opnieuw geboren moet worden.
De wedergeboorte is noodzakelijk om Gods Koninkrijk binnen te gaan.
Dus ondanks al die genadegaven vindt Jezus, Gods Zoon de wedergeboorte noodzakelijk.
Pas daarna kun je het Evangelie van dat Koninkrijk van God verspreiden.
Dat is de blijde boodschap van redding, bevrijding, genezing en bescherming.
Op de manier zoals God het wil.
En God wil dat je dat doet met Zijn kracht.
Antwoord 3
Jezus, Gods Zoon, vindt dat je wedergeboren moet worden.
Dit is geen menselijke uitvinding of een bedenksel van ons.
Gods Zoon vindt dat!
En Hij heeft daar een belangrijke reden voor.
Hij weet dat je anders het Koninkrijk van God niet kan zien en binnengaan.
En Gods Koninkrijk ga je alleen binnen door de geboorte uit water en Geest.
Dat is de manier waarop Jezus zegt dat je opnieuw geboren moet worden.
De wedergeboorte is noodzakelijk om Gods Koninkrijk binnen te gaan.
Dus ondanks al die genadegaven vindt Jezus, Gods Zoon de wedergeboorte noodzakelijk.
Pas daarna kun je het Evangelie van dat Koninkrijk van God verspreiden.
Dat is de blijde boodschap van redding, bevrijding, genezing en bescherming.
Op de manier zoals God het wil.
En God wil dat je dat doet met Zijn kracht.
En niet op een aardse en wereldse manier.
De aardse manieren, technieken en methoden hebben geen enkele kracht in de geestelijks wereld.
Het aardse verandert, het transformeert, geestelijk niets.
Het is zonder Gods kracht.
Dat in eigen aardse wilskracht verkondigen, werkt vaak averechts.
Het is niet eens neutraal maar staat zelfs vijandig tegen Gods wetten.
Het werkt God zelfs tegen.
En dat wil God niet!
En om opnieuw geboren te worden, heeft Jezus de doop door drie onderdompelingen ingesteld.
Als je uit water geboren wil worden dan moet je volledig onder water zijn.
Dan is het water, waarin je ondergedompeld wordt, de baarmoeder.
Precies zoals bij een baby’tje totaal opgesloten is in het water van de baarmoeder.
De aardse manieren, technieken en methoden hebben geen enkele kracht in de geestelijks wereld.
Het aardse verandert, het transformeert, geestelijk niets.
Het is zonder Gods kracht.
Dat in eigen aardse wilskracht verkondigen, werkt vaak averechts.
Het is niet eens neutraal maar staat zelfs vijandig tegen Gods wetten.
Het werkt God zelfs tegen.
En dat wil God niet!
En om opnieuw geboren te worden, heeft Jezus de doop door drie onderdompelingen ingesteld.
Als je uit water geboren wil worden dan moet je volledig onder water zijn.
Dan is het water, waarin je ondergedompeld wordt, de baarmoeder.
Precies zoals bij een baby’tje totaal opgesloten is in het water van de baarmoeder.
En vanuit dat vruchtwater geboren wordt.
Zo word je ook uit water opnieuw geboren.
Zo word je ook uit water opnieuw geboren.
Als je uit de Geest geboren wil worden dan moet Hij je helemaal omgeven.
Dan wordt de Geest je geestelijke Baarmoeder.
Je wordt onder gedompeld in de Naam van de Heilige Geest.
Dat betekent in Zijn persoonlijkheid en Zijn Goddelijk leven.
En de Geest is het Die levend maakt.
Je moet helemaal ondergedompeld worden.
Het doopwater is een beeld van de Geest.
Hij is het Levende Water.
Hij blaast je dan onder water nieuw leven in.
Je door-de-zonde-gedode geest wordt vervangen door een nieuwe geest.
En Hij, de Heilige Geest, komt dan in je lichaam wonen.
Dit is de inwendige vernieuwing door de Heilige Geest.
Hier spreekt Paulus over in Titus 3 vers 5.
Vraag 4
Het doopwater is een beeld van de Geest.
Hij is het Levende Water.
Hij blaast je dan onder water nieuw leven in.
Je door-de-zonde-gedode geest wordt vervangen door een nieuwe geest.
En Hij, de Heilige Geest, komt dan in je lichaam wonen.
Dit is de inwendige vernieuwing door de Heilige Geest.
Hier spreekt Paulus over in Titus 3 vers 5.
Vraag 4
"Ik ben als kind gedoopt. Waarom zou ik mijzelf als gelovige in Jezus dan
nog laten dopen in water en Geest?"
nog laten dopen in water en Geest?"
Antwoord 4
Het antwoord is duidelijk en eenvoudig.
Jezus heeft dat opgedragen!
Dat alleen zou genoeg moeten zijn om je te laten dopen.
Als je dat niet doet, wordt je nooit wedergeboren.
Dan ga je het Koninkrijk van God niet binnen, je ziet het niet eens.
Je kunt dan dat Koninkrijk ook niet met Gods kracht verkondigen.
Je mist daarvoor de Goddelijke kracht in en op je.
Je krijgt niet de bekleding met Christus en de bekrachtiging van Hem.
Wij zeggen dat niet maar Jezus Die de Waarheid is, heeft dat gezegd!
En Zijn woorden kunnen niet gebroken worden, niet worden ontkracht.
Door wie dan ook.
Ook door ons, door mij niet!
Dat wil niet zeggen dat je als je je niet laat dopen je dan niet zalig bent geworden.
En dat je niet naar de hemel zou gaan als je dit leven op enig moment verlaat.
Je gaat net als die moordenaar aan het kruis naar het Paradijs, naar Jezus.
Halleluja, je bent gered, vergeven en de poort naar de hel is dicht, voorgoed!
Bij de hemelpoort wordt je opgewacht door Jezus.
Hij brengt je dan naar de Vader.
Dat wil ook niet zeggen dat je geen goede werken kunt doen.
Dat kan allemaal en gebeurt gelukkig ook heel erg veel.
Je kunt zelfs in de Heilige Geest gedoopt zijn en toch niet wedergeboren zijn.
Wel de bekleding met kracht van omhoog ontvangen hebben.
Maar niet de vernieuwing van binnen.
Dat zie je in Israël onder het Oude verbond gebeuren.
Veel profeten en koningen werden gezalfd met de Geest.
Om hun functie met de Heilige Geest te kunnen uitoefenen.
Je kunt veel jongeren en ouderen naar Jezus leiden zonder wedergeboorte.
Veel genezingen en bevrijdingen doen in Jezus’ Naam.
Doden opwekken, melaatsen reinigen.
Je doet dit dan door de kracht van de op je rustende Heilige Geest.
In geloof en autoriteit van Jezus.
Ga er mee door!
Laat je niet tegenhouden.
Het is te kostbaar voor de mensenzielen om ermee te stoppen.
Zonder jou gaan zij verloren.
Je bent echter het Gods Koninkrijk nog niet binnen gegaan.
Dat mis je nog.
Er is dus meer te ontvangen!
Daarom heeft Jezus ‘The Tripple Immersion’ ingesteld.
Je kunt veel jongeren en ouderen naar Jezus leiden zonder wedergeboorte.
Veel genezingen en bevrijdingen doen in Jezus’ Naam.
Doden opwekken, melaatsen reinigen.
Je doet dit dan door de kracht van de op je rustende Heilige Geest.
In geloof en autoriteit van Jezus.
Ga er mee door!
Laat je niet tegenhouden.
Het is te kostbaar voor de mensenzielen om ermee te stoppen.
Zonder jou gaan zij verloren.
Je bent echter het Gods Koninkrijk nog niet binnen gegaan.
Dat mis je nog.
Er is dus meer te ontvangen!
Daarom heeft Jezus ‘The Tripple Immersion’ ingesteld.
Om de Vader, de Zoon en de Heilige Geest inwoning te geven.
Goddelijke inwoning en een drievoudige geschapen mens met geest, ziel en lichaam.
Om je het Koninkrijk binnen te leiden dat je eerder niet eens kon zien.
En de gaven die daarbij horen te geven.
Ook om in deze perverse wereld de Goddelijke natuur te ontvangen.
Om je oude mens, de voorhuid van het lichaam van het vlees, kwijt te raken.
Die zit in de weg om volledig ondergedompeld in Christus te leven.
Je mist de doop in Christus Jezus en daardoor de bekleding met Christus.
Je ziet vaak geen volledige genezingen en bevrijdingen.
Laat staan dat je levensruïnes en verwoeste plaatsen in de ziel volledig ziet herstellen.
Ook bij jezelf niet.
Of heb je de volheid van Christus Jezus nog niet (helemaal).
Of dat je bij jezelf ervaart dat nog niet alles nieuw is geworden.
En nog steeds veel oud spul bij je aanwezig is en je leven beïnvloedt.
Deze je laten struikelen en zondigen, voortdurend.
Je mist de doop in Christus Jezus en daardoor de bekleding met Christus.
Je ziet vaak geen volledige genezingen en bevrijdingen.
Laat staan dat je levensruïnes en verwoeste plaatsen in de ziel volledig ziet herstellen.
Ook bij jezelf niet.
Of heb je de volheid van Christus Jezus nog niet (helemaal).
Of dat je bij jezelf ervaart dat nog niet alles nieuw is geworden.
En nog steeds veel oud spul bij je aanwezig is en je leven beïnvloedt.
Deze je laten struikelen en zondigen, voortdurend.
Dagelijks gevechten met nog inwonend verderf te moeten voeren.
Nog niet het leven Van Jezus leeft ondanks verlangen.
NB
Trouwens de kinderdoop is geen doop in de strikte zin van het woord.
Er wordt besprenkeld en niet gedoopt.
Dopen is niet met een paar druppels natmaken.
Het is volledig ondergaan in water.
Het is ondergedompeld worden in water.
Waardoor je wedergeboren wordt uit dat water en uit de Geest.
En dat doet de kinderdoop niet.
De kinderdoop staat nergens in de Bijbel.
De besnijdenis is niet overgegaan in de kinderdoop zoals men zegt.
Dus is het een leeg ritueel, een instelling van mensen en niet van God.
Zonder de Goddelijke kracht voor wedergeboorte.
Aards en geestelijk dood.
Vraag 5
NB
Trouwens de kinderdoop is geen doop in de strikte zin van het woord.
Er wordt besprenkeld en niet gedoopt.
Dopen is niet met een paar druppels natmaken.
Het is volledig ondergaan in water.
Het is ondergedompeld worden in water.
Waardoor je wedergeboren wordt uit dat water en uit de Geest.
En dat doet de kinderdoop niet.
De kinderdoop staat nergens in de Bijbel.
De besnijdenis is niet overgegaan in de kinderdoop zoals men zegt.
Dus is het een leeg ritueel, een instelling van mensen en niet van God.
Zonder de Goddelijke kracht voor wedergeboorte.
Aards en geestelijk dood.
Vraag 5
"Wat doet een éénmalige onderdompeling?"
Antwoord 5
Veel denominaties, waaronder onder andere Evangelische, Baptisten en Pinkstergelovigen, die dopen door één enkele onderdompeling in water.
Het symboliseert voor hen de dood, begrafenis en opstanding van Jezus.
Veel denominaties, waaronder onder andere Evangelische, Baptisten en Pinkstergelovigen, die dopen door één enkele onderdompeling in water.
Het symboliseert voor hen de dood, begrafenis en opstanding van Jezus.
Dat je met Hem bent gestorven en opgewekt.
Vaak gebeuren er wonderen en/of worden dopelingen diep aangeraakt.
Indien je éénmalige bent ondergedompeld is dat de doop in Naam van de Vader.
Vaak gebeuren er wonderen en/of worden dopelingen diep aangeraakt.
Indien je éénmalige bent ondergedompeld is dat de doop in Naam van de Vader.
Je wordt dan bevestigd in de vergeving van zonden en eeuwig leven.
Je kunt deze manier van dopen vergelijken met de doop van Johannes.
Als een bode voor Jezus die de doop in het Koninkrijk opdroeg.
Misschien zou je kunnen zeggen dat je de doop van Johannes hebt ontvangen.
Johannes preekte namelijk de doop der bekering en vergeving van zonden.
Het is een bevestiging van de vergeving van zonden.
Die je door het geloof ontvangen hebt.
Vaak een publieke getuigenis van dat je bij Jezus hoort.
Glorie aan God dat je dit hebt gedaan!
Je wordt er echter niet door wedergeboren.
Het is een bevestiging van de vergeving van zonden.
Die je door het geloof ontvangen hebt.
Vaak een publieke getuigenis van dat je bij Jezus hoort.
Glorie aan God dat je dit hebt gedaan!
Je wordt er echter niet door wedergeboren.
Er is nog weer een stap te doen in je geloofsleven naar meer.
Welke doopformuleringen men ook gebruikt, het blijft een éénmalige onderdompeling.
Jezus heeft gezegd heeft “hen dopende in de Naam van de Vader, en in (de Naam van) de Zoon, en in (de Naam van) de Heilige Geest”.
Vraag 6
Welke doopformuleringen men ook gebruikt, het blijft een éénmalige onderdompeling.
Jezus heeft gezegd heeft “hen dopende in de Naam van de Vader, en in (de Naam van) de Zoon, en in (de Naam van) de Heilige Geest”.
Vraag 6
"Ik ben één keer gedoopt door onderdompeling. Waarom dan nog ‘The Tripple Immersion’?"
Antwoord 6
Het antwoord is eenvoudig.
Jezus zegt dat je drie keer ondergedompeld moet worden.
Antwoord 6
Het antwoord is eenvoudig.
Jezus zegt dat je drie keer ondergedompeld moet worden.
Gewoon uit gehoorzaamheid aan je Redder en de Liefhebber van je ziel.
Samuel maakt dit duidelijk aan Saul in 1 Samuel 15 vers 22: “Maar Samuel zei:
Heeft de HEERE evenveel behagen in brandoffers en slachtoffers als in het gehoorzamen aan de stem van de HEERE? Zie, gehoorzamen is beter dan slachtoffer, opmerkzaam zijn beter dan het vet van rammen”.
Gehoorzamen is beter
dan omtrekkende bewegingen in je hart maken,
Samuel maakt dit duidelijk aan Saul in 1 Samuel 15 vers 22: “Maar Samuel zei:
Heeft de HEERE evenveel behagen in brandoffers en slachtoffers als in het gehoorzamen aan de stem van de HEERE? Zie, gehoorzamen is beter dan slachtoffer, opmerkzaam zijn beter dan het vet van rammen”.
Gehoorzamen is beter
dan omtrekkende bewegingen in je hart maken,
dan dingen te gaan doen voor God die Hij niet van je gevraagd heeft.
dan offers te brengen die God niet gevraagd heeft,
dan uitstellen want dat is ongehoorzaamheid.
In de Bijbel staat hier een voorbeeld van in Handelingen 19.
Paulus komt er in Efeze achter dat er twaalf mannen de doop van Johannes hebben ontvangen.
Zij waren éénmaal ondergedompeld geweest in de Jordaan.
De doop Johannes van bekering tot vergeving van zonden.
Zij wisten echter niets van een Heilige Geest.
Zij hadden dus ook de doop uit de Geest niet ontvangen.
Paulus doopte hen opnieuw in de Naam van de Heer Jezus.
En legde hen de handen op voor de doop in de Heilige Geest.
Dus Paulus doopte hen met een drievoudige onderdompeling terwijl zij al door de éénmalige onderdompeling van Johannes gedoopt waren.
Hij onderwees hen dat er meer was dan bekering en vergeving van zonden.
dan offers te brengen die God niet gevraagd heeft,
dan uitstellen want dat is ongehoorzaamheid.
In de Bijbel staat hier een voorbeeld van in Handelingen 19.
Paulus komt er in Efeze achter dat er twaalf mannen de doop van Johannes hebben ontvangen.
Zij waren éénmaal ondergedompeld geweest in de Jordaan.
De doop Johannes van bekering tot vergeving van zonden.
Zij wisten echter niets van een Heilige Geest.
Zij hadden dus ook de doop uit de Geest niet ontvangen.
Paulus doopte hen opnieuw in de Naam van de Heer Jezus.
En legde hen de handen op voor de doop in de Heilige Geest.
Dus Paulus doopte hen met een drievoudige onderdompeling terwijl zij al door de éénmalige onderdompeling van Johannes gedoopt waren.
Hij onderwees hen dat er meer was dan bekering en vergeving van zonden.
Namelijk het Koninkrijk zien en binnengaan.
En leidde hen door de doop naar Christus Jezus.
Vraag 7
En leidde hen door de doop naar Christus Jezus.
Vraag 7
"Wat doet ‘The Tripple Immersion’?"
Antwoord 7
Elders op deze weblog is dit al beschreven maar hier een korte herhaling.
Je wordt geboren uit water en Geest.
En daardoor ga je het Koninkrijk van God binnen.
Antwoord 7
Elders op deze weblog is dit al beschreven maar hier een korte herhaling.
Je wordt geboren uit water en Geest.
En daardoor ga je het Koninkrijk van God binnen.
Van groot belang is dat je beseft dat God is in komen wonen.
In Zijn volheid.
De drie personen uit dat ene Goddelijke wezen.
De Vader in je nieuwe geest.
De Zoon in je ziel en
de Heilige Geest in je lichaam.
Je ontvangt bij de eerste onderdompeling vergeving van zonden.
Of een bevestiging ervan.
Je wordt geheel gereinigd door de Geest Die binnenkomt.
En Hij verwijdert de-door-de-zonden-gedode geest.
Alle oude zooi van je (godsdienstige) afgoden eruit.
En een nieuwe geest schept waarin de Vader door de Geest in je komt wonen.
De Adem van God komt bij je binnen.
Bij de tweede onderdompeling geeft Jezus je een nieuw hart en bewerkt je verstand en wil.
Je ontvangt bij de eerste onderdompeling vergeving van zonden.
Of een bevestiging ervan.
Je wordt geheel gereinigd door de Geest Die binnenkomt.
En Hij verwijdert de-door-de-zonden-gedode geest.
Alle oude zooi van je (godsdienstige) afgoden eruit.
En een nieuwe geest schept waarin de Vader door de Geest in je komt wonen.
De Adem van God komt bij je binnen.
Bij de tweede onderdompeling geeft Jezus je een nieuw hart en bewerkt je verstand en wil.
Hij komt in je ziel wonen
Hij bekleedt je met Zichzelf.
Zodat je Hem alleen gaat volgen.
Alle andere eigen wegen, aardse levensstijlen worden weggenomen.
De oude mens wordt begraven in de dood van Christus Jezus.
Dat is je oude stenen en wereldse hart dat Hij wegneemt.
Alle daaraan verbonden pijn, trauma’s en verwondingen worden meegenomen.
En zijn dan verdwenen.
Jezus komt dus in je ziel wonen.
En bezit nemen van wil, emoties en verstand.
De derde onderdompeling geeft de Heilige Geest .
Dan gaat de Geest in je lichaam wonen.
Je lichaam wordt dan een tempel van de Heilige Geest.
Pas dan, als je uit God geboren bent.
Pas dan ben je een kind van God!
Er komt een Bron van Levend Water in je binnenste.
Rivieren zullen uit dat binnenste gaan stromen.
En springen tot in het eeuwige leven.
NB
Hierna word je, nadat je uit het water voor de derde keer omhoog komt, gedoopt in de Heilige Geest door zalving, handoplegging en gebed.
De bekrachtiging van omhoog, de bekleding met de Geest.
De Geest van de heerlijkheid komt dan op je rusten.
Je bent nu uit God geboren.
Onder water ben je met Christus bekleed.
En nu ook nog bekleed met de Geest van de heerlijkheid.
Je kunt nu de wereld overwinnen.
En dit is de overwinning die de wereld overwonnen heeft:
ons geloof, zo zegt de apostel Johannes in zijn eerste zendbrief.
Vraag 8
Hij bekleedt je met Zichzelf.
Zodat je Hem alleen gaat volgen.
Alle andere eigen wegen, aardse levensstijlen worden weggenomen.
De oude mens wordt begraven in de dood van Christus Jezus.
Dat is je oude stenen en wereldse hart dat Hij wegneemt.
Alle daaraan verbonden pijn, trauma’s en verwondingen worden meegenomen.
En zijn dan verdwenen.
Jezus komt dus in je ziel wonen.
En bezit nemen van wil, emoties en verstand.
De derde onderdompeling geeft de Heilige Geest .
Dan gaat de Geest in je lichaam wonen.
Je lichaam wordt dan een tempel van de Heilige Geest.
Pas dan, als je uit God geboren bent.
Pas dan ben je een kind van God!
Er komt een Bron van Levend Water in je binnenste.
Rivieren zullen uit dat binnenste gaan stromen.
En springen tot in het eeuwige leven.
NB
Hierna word je, nadat je uit het water voor de derde keer omhoog komt, gedoopt in de Heilige Geest door zalving, handoplegging en gebed.
De bekrachtiging van omhoog, de bekleding met de Geest.
De Geest van de heerlijkheid komt dan op je rusten.
Je bent nu uit God geboren.
Onder water ben je met Christus bekleed.
En nu ook nog bekleed met de Geest van de heerlijkheid.
Je kunt nu de wereld overwinnen.
En dit is de overwinning die de wereld overwonnen heeft:
ons geloof, zo zegt de apostel Johannes in zijn eerste zendbrief.
Vraag 8
"Waarom beschrijft Lucas in het boek Handelingen ‘The Tripple Immersion’,
als gedoopt in de Naam van Jezus Christus? Of in de Naam van de Heere Jezus?"
Antwoord 8
Nergens in de Bijbel wordt hiervoor een directe verklaring gegeven.
Lucas beschrijft hier drie verschillende proclamaties waarmee de apostelen toen de drievoudige doop uitoefenden.
Wil dat dan zeggen dan men inmiddels éénmalig onderdompelde in plaats van drie keer?
Had men zo snel de drievoudige onderdompeling, (‘The Tripple Immersion’),
de doop in de Godheid (‘Godhead’),
zeg maar de Koninkrijksdoop (‘Kingdom Baptism’) al ingeruild voor een enkelvoudige onderdompeling (‘Single Immersion’).
Het antwoord is voluit “Nee”!
Zij hebben tot 633 na Christus gedoopt zoals Jezus het had opgedragen.
Jezus woorden worden niet ontkracht hoe de apostelen dat ook noemden en hoe Lucas dat ook neerschrijft.
Woorden van Gods Zoon zijn eeuwig en onveranderlijk.
En de Schrift kan niet gebroken worden, zegt Jezus Zelf.
Bovendien staat er nergens een aanvullende opdracht van Jezus om Zijn doop terug te brengen naar één onderdompeling.
De apostelen gaven een diepere betekenis aan de door Jezus opgedragen doop om jongeren en ouderen te dopen in de Naam van de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest.
Zij bedoelden allen hetzelfde.
Pas in de zesde eeuw was er een Paus die drie keer onderdompelen terug bracht naar één keer.
En zo beroofde hij de gemeente van Jezus Christus van de enorme kracht van de wedergeboorte!
Hij bracht de doop in het Koninkrijk van God terug naar de doop van bekering, vergeving van zonden en de liefde van de Vader.
Naar de doop van Johannes feitelijk.
Geen wedergeboorten meer…
Vraag 9
Antwoord 8
Nergens in de Bijbel wordt hiervoor een directe verklaring gegeven.
Lucas beschrijft hier drie verschillende proclamaties waarmee de apostelen toen de drievoudige doop uitoefenden.
Wil dat dan zeggen dan men inmiddels éénmalig onderdompelde in plaats van drie keer?
Had men zo snel de drievoudige onderdompeling, (‘The Tripple Immersion’),
de doop in de Godheid (‘Godhead’),
zeg maar de Koninkrijksdoop (‘Kingdom Baptism’) al ingeruild voor een enkelvoudige onderdompeling (‘Single Immersion’).
Het antwoord is voluit “Nee”!
Zij hebben tot 633 na Christus gedoopt zoals Jezus het had opgedragen.
Jezus woorden worden niet ontkracht hoe de apostelen dat ook noemden en hoe Lucas dat ook neerschrijft.
Woorden van Gods Zoon zijn eeuwig en onveranderlijk.
En de Schrift kan niet gebroken worden, zegt Jezus Zelf.
Bovendien staat er nergens een aanvullende opdracht van Jezus om Zijn doop terug te brengen naar één onderdompeling.
De apostelen gaven een diepere betekenis aan de door Jezus opgedragen doop om jongeren en ouderen te dopen in de Naam van de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest.
Zij bedoelden allen hetzelfde.
Pas in de zesde eeuw was er een Paus die drie keer onderdompelen terug bracht naar één keer.
En zo beroofde hij de gemeente van Jezus Christus van de enorme kracht van de wedergeboorte!
Hij bracht de doop in het Koninkrijk van God terug naar de doop van bekering, vergeving van zonden en de liefde van de Vader.
Naar de doop van Johannes feitelijk.
Geen wedergeboorten meer…
Vraag 9
"Er staat in Galaten 3 vers 26: “Want u bent allen kinderen van God door
het geloof in Christus Jezus”. Deze Bijbeltekst lijkt te strijden met de opvatting dat je pas een kind van God wordt door de drievoudige onderdompeling. Hoe zit dat?"
Antwoord 9
Als je naar deze tekst kijkt dan lijkt dat op het eerste gezicht ook zo.
Hier staat echter niet geloven in Jezus maar geloven in Christus Jezus.
Het geloof in Christus Jezus maakt je een kind van God, staat hier.
Je gelooft niet alleen in Jezus als de Zoon van God.
Maar je gelooft ook in Jezus als de Gezalfde, de Christus, de Messias.
Niet alleen als de Redder maar ook de Christus.
Christus is een andere naam voor Gezalfde.
Het is het geloof dat Jezus ook de Gezalfde is.
Dat is anders dan het geloven in Jezus voor eeuwig leven en vergeving van zonden.
Toen Jezus zich liet dopen en weer bovenkwam uit de Jordaan bad Hij.
Vervolgens werd Hij door de Vader gezalfd met de Geest.
Hij stortte Die uit op Zijn Zoon in de vorm van een duif Die op Hem bleef.
Jezus werd bedekt zoals de Geest de wateren bedekte in de schepping.
Vanaf dat moment was Jezus de Christus.
Nu is de vraag of het geloof in Christus Jezus je een kind van God maakt.
Dat is niet zo want in het volgende vers staat hoe dat dan een kind van God geworden bent waardoor je gelooft dat Jezus ook de Christus is.
Daar staat namelijk hoe dat gebeurt is.
Er staat in vers 27: “Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed”.
“Want” betekent dat hier de reden gegeven wordt van het Bijbelvers ervoor.
Het geloof in Jezus als de Christus is een gevolg van de doop in Christus.
Dat staat hier.
Dus ben je een kind van God geworden door die doop in Christus.
Paulus zegt hier niet gedoopt in de Zoon.
Maar gedoopt in Christus, de Gezalfde dus.
Vraag 10
het geloof in Christus Jezus”. Deze Bijbeltekst lijkt te strijden met de opvatting dat je pas een kind van God wordt door de drievoudige onderdompeling. Hoe zit dat?"
Antwoord 9
Als je naar deze tekst kijkt dan lijkt dat op het eerste gezicht ook zo.
Hier staat echter niet geloven in Jezus maar geloven in Christus Jezus.
Het geloof in Christus Jezus maakt je een kind van God, staat hier.
Je gelooft niet alleen in Jezus als de Zoon van God.
Maar je gelooft ook in Jezus als de Gezalfde, de Christus, de Messias.
Niet alleen als de Redder maar ook de Christus.
Christus is een andere naam voor Gezalfde.
Het is het geloof dat Jezus ook de Gezalfde is.
Dat is anders dan het geloven in Jezus voor eeuwig leven en vergeving van zonden.
Toen Jezus zich liet dopen en weer bovenkwam uit de Jordaan bad Hij.
Vervolgens werd Hij door de Vader gezalfd met de Geest.
Hij stortte Die uit op Zijn Zoon in de vorm van een duif Die op Hem bleef.
Jezus werd bedekt zoals de Geest de wateren bedekte in de schepping.
Vanaf dat moment was Jezus de Christus.
Nu is de vraag of het geloof in Christus Jezus je een kind van God maakt.
Dat is niet zo want in het volgende vers staat hoe dat dan een kind van God geworden bent waardoor je gelooft dat Jezus ook de Christus is.
Daar staat namelijk hoe dat gebeurt is.
Er staat in vers 27: “Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed”.
“Want” betekent dat hier de reden gegeven wordt van het Bijbelvers ervoor.
Het geloof in Jezus als de Christus is een gevolg van de doop in Christus.
Dat staat hier.
Dus ben je een kind van God geworden door die doop in Christus.
Paulus zegt hier niet gedoopt in de Zoon.
Maar gedoopt in Christus, de Gezalfde dus.
Vraag 10
"In Hebreeën 9 vers 22 staat: “En bijna alles wordt volgens de wet door
bloed gereinigd, en zonder het vergieten van bloed vindt er geen vergeving plaats”. Hoe zit dat dan met het zalig worden door drie onderdompelingen, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing van de Heilige Geest zoals Paulus dat noemt in Titus 3 vers 5?"
Antwoord 10
Jezus, de Christus is gekomen door water en bloed.
Hij leefde in het vruchtwater in de baarmoeder van Maria.
Jezus kwam op de wereld uit het geboortebloed van haar.
Zo werd Hij geboren.
Met het doel de werken van de duivel te verbreken.
Jezus getuigt door water en bloed.
Toen Hij uit het water van de doop in de Jordaan omhoog kwam.
Het water was de baarmoeder van de vervulde gerechtigheid.
Van voor de grondlegging van de wereld.
Door Hem Die is, Die was en Die komen zal.
De Heilige Geest werd uitgestort op Hem als een duif.
Om alles van Jezus levend te maken.
Hij werd de Gezalfde, vanaf dat moment.
Hij werd het Levende Water.
Het leven uit Zijn gestorte bloed.
Jezus’ leven is in Zijn bloed.
Hij riep: “Het is volbracht!”.
En gaf Zijn geest in de handen van Zijn Vader.
bloed gereinigd, en zonder het vergieten van bloed vindt er geen vergeving plaats”. Hoe zit dat dan met het zalig worden door drie onderdompelingen, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing van de Heilige Geest zoals Paulus dat noemt in Titus 3 vers 5?"
Antwoord 10
Jezus, de Christus is gekomen door water en bloed.
Hij leefde in het vruchtwater in de baarmoeder van Maria.
Jezus kwam op de wereld uit het geboortebloed van haar.
Zo werd Hij geboren.
Met het doel de werken van de duivel te verbreken.
Jezus getuigt door water en bloed.
Toen Hij uit het water van de doop in de Jordaan omhoog kwam.
Het water was de baarmoeder van de vervulde gerechtigheid.
Van voor de grondlegging van de wereld.
Door Hem Die is, Die was en Die komen zal.
De Heilige Geest werd uitgestort op Hem als een duif.
Om alles van Jezus levend te maken.
Hij werd de Gezalfde, vanaf dat moment.
Hij werd het Levende Water.
Het leven uit Zijn gestorte bloed.
Jezus’ leven is in Zijn bloed.
Hij riep: “Het is volbracht!”.
En gaf Zijn geest in de handen van Zijn Vader.
Zijn lichaam hing dood aan het kruis.
Een Romeins soldaat doorstak Zijn hart vanuit zijn zijde.
In het gemartelde hart vol met eeuwige barmhartigheid.
Doorstoken met een speer.
Er kwam bloed en water uit!
De werken van de duivel verbroken!
Het water uit Jezus’ bloed voor reiniging van zielen.
Het bloed gedeelte voor leven van zielen.
Beide horen onafscheidelijk bij elkaar.
Beide hebben een Goddelijke functie.
Het leven is in het bloed.
Dat leven in Jezus’ bloed heeft bij God de verzoening aangebracht.
Het water, het bloed en de Geest getuigden daar gelijkgestemd over.
Zij waren niet één echter getuigden van hetzelfde.
Zo leefde Hij uit water en voor Zijn bloed.
Dat water stroomt uit de troon want Jezus is het Levende Water.
Als je van Hem drinkt, krijg je nooit meer dorst.
Door daarvan te drinken, is Hij binnenin je gekomen.
Zuiver, rein en levend Water.
Jezus’ bloed is in het hemelse heiligdom.
En heeft een eeuwige verzoening aangebracht.
En een eenmalige en eeuwige gerechtigheid teweeg gebracht.
Met Zijn bloed dat van betere dingen spreekt dan het bloed van Abel.
Dit is niet tegenstrijdig.
Je kunt het niet tegen elkaar uitspelen.
Het hoort bij elkaar en versterkt elkaar.
Hij is gekomen door water en bloed.
Beide… de oneindige genade van God.
Water voor reiniging van de ziel.
Bloed voor leven van de ziel.
Want in het bloed zit het leven.
Het bloed van Jezus heeft de wereld met God verzoend.
Het bloed van het Nieuwe Verbond.
Het geloof in het bloed.
Het geloof in het bloed geeft zaligheid
Geboorte uit water en Geest geeft de wedergeboorte.
En er zijn drie die getuigen in de hemel.
De Vader voor vergeving.
De Zoon voor de opstanding.
De Geest voor vernieuwing.
En deze Drie Zijn Eén!
Vraag 11
Een Romeins soldaat doorstak Zijn hart vanuit zijn zijde.
In het gemartelde hart vol met eeuwige barmhartigheid.
Doorstoken met een speer.
Er kwam bloed en water uit!
De werken van de duivel verbroken!
Het water uit Jezus’ bloed voor reiniging van zielen.
Het bloed gedeelte voor leven van zielen.
Beide horen onafscheidelijk bij elkaar.
Beide hebben een Goddelijke functie.
Het leven is in het bloed.
Dat leven in Jezus’ bloed heeft bij God de verzoening aangebracht.
Het water, het bloed en de Geest getuigden daar gelijkgestemd over.
Zij waren niet één echter getuigden van hetzelfde.
Zo leefde Hij uit water en voor Zijn bloed.
Dat water stroomt uit de troon want Jezus is het Levende Water.
Als je van Hem drinkt, krijg je nooit meer dorst.
Door daarvan te drinken, is Hij binnenin je gekomen.
Zuiver, rein en levend Water.
Jezus’ bloed is in het hemelse heiligdom.
En heeft een eeuwige verzoening aangebracht.
En een eenmalige en eeuwige gerechtigheid teweeg gebracht.
Met Zijn bloed dat van betere dingen spreekt dan het bloed van Abel.
Dit is niet tegenstrijdig.
Je kunt het niet tegen elkaar uitspelen.
Het hoort bij elkaar en versterkt elkaar.
Hij is gekomen door water en bloed.
Beide… de oneindige genade van God.
Water voor reiniging van de ziel.
Bloed voor leven van de ziel.
Want in het bloed zit het leven.
Het bloed van Jezus heeft de wereld met God verzoend.
Het bloed van het Nieuwe Verbond.
Het geloof in het bloed.
Het geloof in het bloed geeft zaligheid
Geboorte uit water en Geest geeft de wedergeboorte.
En er zijn drie die getuigen in de hemel.
De Vader voor vergeving.
De Zoon voor de opstanding.
De Geest voor vernieuwing.
En deze Drie Zijn Eén!
Vraag 11
"Kun je je door iedereen in Christus laten dopen?"
Antwoord 11
Alleen als degene zelf gelooft in de drievoudige doop.
Want hoe kun je een persoon dopen als je zelf bijvoorbeeld nog niet gedoopt bent?
En hoe kun je iemand naar Jezus leiden als je zelf nog niet in Hem gelooft?
Want hoe kun je iemand in de diepere geheimen van het Koninkrijk leiden als je die niet zelf ervaren hebt?
Je moet de gave eerst zelf ontvangen hebben, wil je deze ook uit kunnen delen.
Je kunt nu eenmaal geen genadegave uitdelen als je die niet eerst zelf ontvangen hebt.
Alleen als degene zelf gelooft in de drievoudige doop.
Want hoe kun je een persoon dopen als je zelf bijvoorbeeld nog niet gedoopt bent?
En hoe kun je iemand naar Jezus leiden als je zelf nog niet in Hem gelooft?
Want hoe kun je iemand in de diepere geheimen van het Koninkrijk leiden als je die niet zelf ervaren hebt?
Je moet de gave eerst zelf ontvangen hebben, wil je deze ook uit kunnen delen.
Je kunt nu eenmaal geen genadegave uitdelen als je die niet eerst zelf ontvangen hebt.
Vraag 12
"Mogen vrouwen dopen?"
Antwoord 12
Er is de laatste decennia veel te doen over de positie van de vrouw in de gemeente van Christus Jezus.
Je ziet overal om je heen dat vrouwen, mannen-posities innemen.
Leidinggevende posities die van oudsher aan mannen toekwamen.
Dominee...
Ouderling...
Oudste...
Je ziet allerlei benoemingen die niet in de Bijbel staan.
Laten wij eerst vaststellen dat er geen onderscheid is tussen man en vrouw.
Alle mensen zijn geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis!
Dus voor God is er geen verschil meer tussen
Jood en Griek,
Galaten 3 vers 28: "Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus".
Besnedene en onbesnedene,
Barbaar en hoogopgeleide,
Kerkelijke en onkerkelijke.
Bij God is er nooit verschil tussen de ene mens en de andere mens.
Welk ras, taal, natie ook.
Allemaal gelijk voor God Die hen geschapen heeft.
Daar gaat het niet over.
Daar is iedereen het mee eens.
Je kunt deze tekst echter niet gebruiken als legitimatie om vrouwen aan te stellen in onderwijzende en leidinggevende posities in kerkelijke gemeenten.
Er is in de gemeente van Jezus Christus een orde.
Die orde is God, Christus, man en vrouw.
1 Korinthe 11 vers 3: "Maar ik wil dat u weet dat Christus het Hoofd is van iedere man en de man het hoofd van de vrouw en God het Hoofd van Christus".
Van boven naar beneden.
Zo heeft God dat bedoeld.
Ook al in de scheppingsorde.
De man is het hoofd van de vrouw.
Het staat er echt.
Waarom zouden wij die wijsheid van God dan loslaten?
En daarvoor in de plaats aardse wijsheid nemen?
Zegt Jacobus daar niet van dat die aards, natuurlijk en duivels is?
Jezus heeft de vrouwen niet opgedragen om te dopen.
Hoeveel Hij ook van hen houdt.
En soms voorrang gaf boven mannen.
Denk maar aan wie Jezus zich het eerst openbaarde na Zijn opstanding.
Dit neemt echter de Goddelijke orde in de gemeente van Christus niet weg.
De apostelen waren er ook duidelijk over.
In hun apostolische brieven.
Maar ook in het eerder geciteerde boek 'The Constitutions of The Twelve Holy Apostles'.
De titel van het stukje luidt: 'That Women Ought Not to Baptise, Because It is Impious, and Contrary to the Doctrine of Christ.
XI. Now, as to women's baptizing, we let you know that there is no small peril to those that undertake it.
Therefore we do not advise you to do it; for it is dangerous, or rather wicked and impious.
For if the "man is the head of the woman", and he be orginally ordained for the priesthood, it is not just to abrogate the order of the creation, and leave the principal to come to the extreme part of the body.
For the woman is the body of the man, taken from his side and subject to him, from whom she was seperated for the procreation of children.
For says He, "He shall rule over thee".
For the principal part of the woman is the man, as being her head.
But if the foregoing constitutions we have not permitted them to teach, how will we allow them, contrary to nature, to perform the office of a priest?
For this is one of the ignorant practices of the Gentile atheisme, to ordain women priests to female deities, not one of the constitutions of Christ.
For if baptism were to administered by women, certainly our Lord would have been baptized by His own mother, and not by John; or when He send us to baptize, He would have sent along with us women also for this purpose.
But now He had nowhere, either by constitution or by writing, delevered to us any such thing; as knowing the order of nature and the decency of the action; as being the Creator of nature, and the Legislator of the constitution.
Vraag 13
"Als je eenmalig bent ondergedompeld, kun je dan volstaan met twee onderdompelingen? Een in de Naam van de Zoon en een in de Naam van de Heilige Geest. Ik ervaarde zoveel goedheid van God bij die eenmalige onderdompeling eertijds. Vandaar die vraag".
Antwoord 13
Het is een zéér diepe vraag.
Gedoopt in het verleden met een éénmalige onderdompeling.
En toen een diepe aanraking ervaren tijdens die doop.
De aanraking van God de Vader was toen zo diep dat je aarzelt.
Je vind het moeilijk om die ene onderdompeling over te doen.
Wij begrijpen dat je niets tegen de wil van God wil doen.
Je hoort Zijn uitnodiging naar meer van Hem.
Je weet dat Godheid Zelf in je wil komen wonen.
Je ervaart dagelijks de leiding van de Geest.
Je bent doordrongen van de liefde van Christus Jezus.
Over dit antwoord hebben wij lang nagedacht.
God gaf echter op een dag deze getuigenis uit Zijn Bijbel daarover.
Paulus komt in Efeze een twaalftal mannen tegen.
Hij merkt kennelijk iets aan hen.
Zij zijn gedoopt in de doop van Johannes met een eenmalige onderdompeling.
Geen kennis van de Geest die toen nog niet was uitgestort.
En ook niet van de doop in de verschillende Namen van de Godheid.
De doop van Johannes was de doop tot bekering en vergeving van zonden.
Zij moesten in de Naam van de Heer Jezus gedoopt worden.
En dat gebeurde ook.
Ondanks dat zij met de doop van Johannes gedoopt waren.
Het water van de Jordaan waren ingegaan, belijdende hun zonden.
Eenmalig waren ondergedompeld tot bekering en vergeving van zonden.
Zij hadden zich bekeerd en hun zonden waren vergeven.
Dat vroegere is goed geweest maar dat was voor toen.
Het onderwijs dat Paulus hen gaf bracht hen naar de volgende doop.
In de Naam van Christus Jezus.
En dat betekende in die tijd onderdompelen
in Naam van de Vader, en
in de Naam van de Zoon, en
in de Naam van de Heilige Geest.
En dat betekende gedoopt zijn in Christus Jezus.
Want Christus Jezus is het Koninkrijk.
En daarin ben je door drie onderdompelingen gedoopt,
Zo kun je van heerlijkheid naar heerlijkheid leven.
Tot slot
Als je nog vragen hebt, mail dan naar levendenstromendwater@gmail.com.
Of bel of app op dit nummer 06-51046981.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten