vrijdag 10 november 2023

Jezus en het geweten…

"Was dat nu wel goed?"
"Het voelde niet echt goed..."
"Vooraf dacht ik het al..."
"Maar het had mij te pakken"

"Ik wilde het niet echt"
"Toch ook wel weer..."
"Het overmeesterde mij"
"Ik schaam mij ervoor"

"Mijn geweten klaagt mij aan"
"Ik zou het zo graag overdoen"
"Het gaat niet weg wat ik ook doe"
"Pillen, drank, seks, sport, hard werken, meer bidden, yoga..."

Iedereen is met die vraag bezig.
”Heb ik het nu goed, of fout gedaan?” 
“Of kan ik dit nu wel doen
"Of is het ten diepste fout?” 

Je vult je belastingformulier in. 
Je wilt eerlijk zijn maar toch lokt het bedrog. 
Dan hoef je minder te betalen. 
“De regering is zelf ook niet betrouwbaar. Waarom zou ik dat dan wel zijn?”.
Echter van binnen roept iets je op om eerlijk te zijn!
"Niet doen, niet doen: je bedriegt!"
"God ziet het!" 

Dat gebeurt natuurlijk niet alleen bij het invullen van je belasting- of declaratieformulier. 
Maar ook bijvoorbeeld dat je van binnen voortdurend op je vrouw loopt te schelden. 
Of te mopperen op je man. 
Soms vloek je daar. 
Je bent het niet met hem/haar eens maar toch zeg je dat hij/zij gelijk heeft. 
Je huichelt.

Dan schrik je héél erg van die ene nare gedachte...
"Was zij/hij maar dood dan kan ik mijn gang gaan”
Je wilt dat niet maar toch zijn die gedachten er.
En… dan die veroordeling!

Er komt een berichtje van je beste vriendin. 
Ineens denk je “Daar heb je haar weer!” 
Intussen stuur je haar een lief berichtje terug. 
Je doet net alsof!
En je wordt meteen veroordeeld daar ‘deep down’.

De Bijbel is eerlijk Boek, ook over ons hart. 
Ons hart is “arglistig”. 
In Jeremia 17 vers 9 staat: "Arglistig is het hart, boven alles, ja, ongeneeslijk is het, wie zal het kennen?"

Dat betekent doortrapt, geslepen, huichelachtig. Ja zelfs dodelijk, verderfelijk. Gelukkig weet alleen God wat zich daar afspeelt. Het zou toch wat zijn als al onze gedachten en echte motieven op ons voorhoofd te lezen waren.

In die binnenste rechtbank, het geweten, wordt door God Zelf recht gesproken. Velen lopen daarom met een schuldig geweten rond. 
Zij schamen zich voor zoveel dingen. 
Niet af te kopen door meer goede dingen te doen. 
Niet over te doen, ook al willen zij dat nog zo graag. 
Het is gebeurd en zij zijn schuldig. 
Dan maar diep wegstoppen, toch gaat het niet echt weg. 
Je blijft al die geheimen met je meezeulen van binnen.
En er is eigenlijk geen houden aan. Het gaat door, dag na dag, week na week, maand na maand en jaar na jaar. wat uit je hart voortkomt is onverbeterlijk en verdorven tot op het bot. 

Integendeel het blijft veroordelen. Je kunt dat ook niet wegwassen door meer te douchen, te drinken, drugs te gebruiken of door medicijnen. Het blijft maar verder vervuilen, steeds besmettelijker worden, besmeerder!

Jezus zegt daarover, over dat hart in Mattheüs 15 vers 19 en 20 het volgende: "Want uit het hart komen voort kwaadaardige overwegingen, alle moord, overspel, ontucht, diefstal, valse getuigenissen, lasteringen. Deze dingen zijn het die de mens verontreinigen; maar het eten met ongewassen handen verontreinigt de mens niet".
Grote hoop door Jezus!
Nu moet je niet wanhopen want er is gelukkig een echte oplossing van God Zelf voor zo’n schuldig en onrein geweten. Die staat in de Bijbel namelijk in de brief aan de Hebreeën, hoofdstuk 9 vers 14: “hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door de eeuwige Geest Zichzelf smetteloos aan God geofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken om de levende God te dienen! 

Geen veroordeling meer! 
Geen schaamte meer!
Geen geheimen meer mee te dragen! 
Alle smerigheid, bevuiling weggewassen door het bloed van Jezus! 
Zonden en al die goede eigen dingen, die worden hier dode werken genoemd, door God weggedaan zover het westen is van het oosten. 
En eindelijke de rust van Jezus in je ziel waarvan iemand eens uitriep: “Onrustig is ons hart, O God, totdat het rust vindt in U!” 
Van dienen van jezelf naar een relatie met God door Jezus Zijn Zoon, het eeuwige leven. 
God dienen in je nieuwe geest! 
Ook voor jou!

Deze verandering is zo radicaal dat vele die het ontvangen door het geloof in de beloften van Jezus voor vergeving van zonden, de eerste tijd niet weten wat hen is overkomen.
Van geestelijk dood, levend geworden!
Van een aards bestaan naar eeuwig leven met Jezus!
Mijn eigen ervaring was in 2007 ook zo. Ik wist dat er wat gebeurt was diep van binnen maar kon het geen woorden geven. Meteen vanaf die datum in juli 2007 ging de Bijbel open want ik ging die als een geestelijk mens lezen. De diepe  doodsangst en de angst voor de hel was op slag weg. Ik wist dat ik naar de hemel zou gaan. 
Het geweten gereinigd van dode werken. Dat betekent ook van al die goede eigen dingen die als een blad aan de boom in de herfst afwaaien. De wind pakt deze bladeren vast en voert deze weg. Wat een ontzagwekkende verandering, een nauwelijks te beschrijven nieuwe geboorte van binnen. Waar Jezus van zegt in Johannes 3 vers 8: "De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is". Een eeuwige verandering, een hemelse nieuwe geboorte en een eeuwige relatie met God de Vader door Jezus in de Heilige Geest!

Uitnodiging van Jezus!
Kom laat je geweten reinigen van alle dode werken waarin geen enkele veranderende kracht is gebleken. Hij wil niet alleen je geweten wassen met Zijn bloed maar ook je zonden afwassen, door Zijn bloed vrede maken met de Vader. 

Je mag komen zoals je bent! Kom dan naar de hemelse rechtbank. Daar zal je dan te horen krijgen zoals er staat in Jesaja 1 vers 18: "Kom nu, laten wij samen een rechtszaak voeren,
zegt de HEERE.
Al waren uw zonden als scharlaken,
ze zullen wit worden als sneeuw;
al waren ze rood als karmozijn,
ze zullen worden als witte wol".

Wie wil dat nu niet? Is er een reden te bedenken dat je dit niet zou willen en niet nu zou willen ontvangen uit genade? Kom dan!

Contact
Als je vragen hebt of hierover doorpraten, mail mij dan gerust naar levendenstromendwater@gmail.com. Of app naar 06-51046981. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten