vrijdag 9 december 2022

Jezus aan de galg?

"Waar is die goede God nu?"
"Laat Hij het toe dan?"
"Of straft Hij mij hiermee?
"Waarom overkomt mij dit?"

Dit hoor ik vaak als ik met jongeren en ouderen spreek op straat en in bijeenkomsten. Sommigen zijn daarom afgehaakt: "Zo'n God wil ik niet dienen!" 

Of: "Ik kan Hem niet vertrouwen want waar was Hij toen ik misbruikt, verkracht, geslagen, vernederd, door mijn vader in elkaar geslagen en gepest werd?" 

Of: "En toen mijn moeder vaak geslagen werd?" "Waar is Hij als ik Hem zoek en ik Hem niet kan vinden? Waarom staat Hij dat allemaal toe?”

Ook Elie Wiesel (1928 – 2016 heeft met deze vragen geworsteld. En ontelbaren met hem, nog steeds. Waar komt het lijden vandaan en waartoe dient het? Hij, Elie Wiesel, was erbij toen er een jongen van zeven jaar werd opgehangen in een concentratiekamp in de Tweede Wereldoorlog. Hij stond op de appelplaats opgesteld. Hij moest kijken hoe er drie mensen werden opgehangen: twee volwassenen en dat ene jongetje.

De jongen stierf niet meteen, de andere twee wel. Elie Wiesel en honderden/duizenden werden verplicht erlangs te lopen. Die jongen zag eruit als een engel met bedroefde ogen. Ook hij was veroordeeld tot de galg. Onvoorstelbare meedogenloze wreedheid! Een stem achter hem riep “Waar is de goede God nu?” En binnenin hem hoorde hij een stem die antwoordde “Waar is Hij? Hier is Hij: Hij is hier opgehangen aan deze galg!” 

Bosnië, Idi Amin, Hitler, Oekraïne, Oeigoeren, Indianen, Inca’s, slavernij, genocides in Armenië, Rwanda. Onafzienbare reeksen gruwelijkheden, massamoordpartijen door de eeuwen heen. Vrouwen, kinderen, baby's en mannen gemarteld, verkracht, gedood en uitgemoord. 

En dichterbij huis: wat gebeurt er niet achter veel voordeuren? Huiselijk geweld, slaan, stompen, verkrachting, misbruik, dagelijkse vernederingen, uitlachen, pesten, vloeken, drank, schelden en tieren, (gedwongen) seks met geweld. Het stopt niet, nooit. Het wordt alleen maar erger!

“Waar, waar, waar.... is die goede God dan?” Wie heeft er nu het antwoord op al deze rampspoed? Ik niet! Gelukkig is er grote hoop want de Bijbel geeft de antwoorden. Ook Elie Wiesel hoorde dat Bijbelse antwoord in zijn binnenste: “Waar is Hij? Hier is Hij: Hij is hier opgehangen aan deze galg!” God Zelf hing aan die galg! Jezus ervaarde hetzelfde als dat jochie. Hij was ook in dat sterven van die beide andere mannen toen Hij aan de geselpaal uitgerekt werd... Om dat een beetje te kunnen begrijpen, moeten wij terug naar het kruislijden van Jezus, 2000 jaar geleden. Daar werd alle (!) leed, ellende, pijn, menselijk lijden, zonden, dood, schaamte, afwijzing, vloek, ziekten en straf op Jezus gelegd. 


Daar verwisselde God het voor het tegenovergestelde: 
vloek         ---->      zegen,
geweld      ---->       liefde,
straf          ---->      vrede met God, 
ziekten      ---->      genezing,
trauma      ---->      heling
(eeuwige) dood    ---->  (eeuwig) leven,
gevangenis   ---->   vrijheid, 
zonden       ---->     gerechtigheid,
armoede     ---->     rijkdom,
vergeving    ---->     bloed,
enzovoort!

Dat kon omdat Jezus, Gods Zoon, toen en daar in Gethsemane, aan de geselpaal, aan dat ruwhouten kruis, al onze ziekten, zonden, lijden, ongerechtigheden en al onze straf droeg en de losprijs betaalde om ons onder de macht van de duisternis vrij te kopen. En zo alles, ja alles volbracht om zo de wereld (het mensdom, het hele menselijke geslacht!). Omdat er voor alles betaald is, wil God graag dat wij met al onze verkeerde dingen, zonden, moeiten, diepe pijn, trauma's en lijden, naar Jezus toe gaan! Alleen bij Hem is de oplossing: verlossing, vergeving, genezing, heling. In Jezus alleen is de echte rust, vrede en vrijheid.

Desondanks stopt God het lijden niet. De reden daarvoor is dat Hij ons niet als robotten geschapen heeft. De mens kan kiezen voor het kwade, of voor het goede. Als je bijvoorbeeld je vrouw afsnauwt, kwetst, vernedert, bedreigt dan doe jij dat zelf. Je kunt ook kiezen om haar te vergeven, haar lief te hebben. 

Zo kun je ervoor kiezen om overspel te plegen en een te worden met een andere man of vrouw. God wil dit niet en wil je graag vergeven en zelfs de vernietigende gevolgen van deze zonde in je ziel en leven, helen en genezen. 

Je kunt een ander zo gaan haten dat je hem of haar dood zou willen hebben. Dan pleeg je doodslag terwijl God ons juist oproept onze naaste lief te hebben als onszelf. Ja zelfs van hen te houden zoals Jezus van ons heeft gehouden en nog steeds houdt. 

Zo kun je een koude oorlog in je familie ontketenen door roddel, lasteren en smaden. Dat wil God helemaal niet en toch doe je het... 

Je kunt God van al die eigen keuzen die uiteindelijk ellemaal leiden tot de eeuwige dood, de schuld niet geven. Dat doen wij vaak wel maar Hij heeft het niet gedaan en zelfs niet gewild. Integendeel Zijn hart huilt over al deze dingen. Immers Zijn Zoon Jezus heeft niet alleen de zonden maar ook voor de gevolgen van al onze overtredingen geleden en die Zelf te ervaren door deze te dragen en er één mee te worden.

Tot slot...
Laten wij een blik slaan op het-niet-voor-te-stellen-lijden van Job. Hier krijgen wij een beter zicht op de veroorzaker van alle ziekten, van alle kwaad, van alle verzoekingen: de duivel. Zijn veekudden werden door de duivel vernietigd, veel van zijn dienstknechten daarbij gedood. Zijn 10 (!) kinderen, die op zijn schoot gezeten hadden, werden door de duivel gedood! En als laatste werd zijn lichaam door de duivel met boze zweren bedekt. En de duivel stookte zijn vrouwtegen hem op. In haar wanhoop schreeuwde zij naar Job om God te vervloeken: totaal gebroken, kapot van binnen! 

Daar zat Job op de mesthoop zich te krabben met een scherf van een gebroken pot... Alles kwijt!? Zijn 3 vrienden kwamen hem troosten maar konden de eerste zeven dagen geen woord uitbrengen...  Innerlijk verslagen door het intense leed dat zij ontmoetten. 
Job 2 vers 12 en 13: "Toen zij hun ogen van veraf opsloegen, herkenden zij hem niet. Zij begonnen luid te huilen; daarbij scheurde ieder zijn bovenkleed en ze strooiden stof naar de hemel over hun hoofden. Zo zaten zij met hem op de aarde, zeven dagen en zeven nachten. Niemand sprak een woord tot hem, want zij zagen dat het leed zeer hevig was". Hun mond zat dichtgesnoerd!
Middenin dat intense lijden zei Job iets opmerkelijks: "Zie, al zou Hij mij doden, zou ik niet hopen?" Dus Job was tijdens het ondergaan van al deze smart, rampspoed, dit intense verdriet en leed Zijn God niet kwijtgeraakt. Integendeel zijn hoop was op de almachtige God! 

Ergens anders zegt Job: "Ik weet echter: mijn Verlosser leeft, en Hij zal ten laatste over het stof opstaan. En als zij na mijn huid dit doorknaagd hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen. Ik zelf zal Hem aanschouwen, en mijn ogen zullen Hem zien, niet een vreemde; mijn nieren bezwijken van verlangen in mijn binnenste (Job 19 vers 25, 26 en 27)". Hij wist dat die God hem zou verlossen uit alle ellende die hem was overkomen. Hij bleef op God vertrouwen!

Hij kon uiteindelijk ook geen oorzaak vinden in God en klampte zich volkomen aan Hem vast. Zijn diepe verlangen uit zijn binnenste kreunde naar gemeenschap met God Die op dat moment voor hem volkomen onbegrijpelijk was. God maakte een einde aan het lijden van God door iets van Zichzelf te laten zien door uit een storm hem te onderwijzen en Job te bevragen. Toen Job zich vernederde om alle hoge dingen die hij gesproken had, kwam zijn genezing en verloste God hem van duivelse strikken en werden die gebroken. Er kwam herstel, God verdubbelde alles van wat de duivel Job had afgenomen!

Ga naar die plek toe als er je diep leed, onmenselijk verdriet en onvoorstelbare pijn is overkomen en geef het uit handen zoals Psalm 10 vers 14: "Ú ziet het wél, want U aanschouwt de moeite en het verdriet, opdat men het in Uw hand geeft; op Ú verlaat de arme zich, U bent geweest een Helper van de wees". Verneder je en God zal je helen, zo zegt Hij.
Jesaja 57 vers 15: "Want zo zegt de Hoge en Verhevene,
Die in de eeuwigheid woont en Wiens Naam heilig is:
Ik woon in de hoge hemel en in het heilige,
en bij de verbrijzelde en nederige van geest,
om levend te maken de geest van de nederigen,
en om levend te maken het hart van de verbrijzelden"
.
Toen ikzelf na 15 jaar boosheid en worstelen met God over mijn diep verborgen verdriet en mijn boosheid bij Hem inleverde, maakte Hij mij vrij! Vrij van boosheid naar Hem. Hij genas daarna ook de diepe wonden die door een ongeval van een van mijn kinderen in mijn binnenste geslagen waren. God is zo goed en Zijn barmhartigheid is tot in eeuwigheid. 

Contact
Voel je je verloren (gaan) in deze wereld? Mail mij levendenstromendwater@gmail.com. Of bel, of app op 06-51046981.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten