De evangelist op de markt...en dominee van Marle

"Zij hebben Mij en Mijn Vader zonder reden gehaat" 
"En zij zullen u haten om Mijn Naam!"

"Zij hebben Mij vervolgd"
"En zij zullen u vervolgen!"
"En worden wij vervolgd dan verdragen wij!"

"Wij worden verdrukt maar hebben goede moed!"
"Want Jezus zegt: Ik heb de wereld overwonnen!"

Met enige regelmaat laat dominee van Marle zich uit over de evangelist op de markt. Die evangelist ben ik, Cees van Beek. Als je wilt weten wie ik ben en hoe mijn leven is verlopen tot nu toe, kun je dat hier lezen

Ook kun je daar lezen hoe God mij geroepen heeft voor het verkondigen van het Evangelie van Zijn Koninkrijk op markten, pleinen, straten, velden en in (openlucht)bijeenkomsten. En gelovigen toe te rusten, te leren getuigen en zielen naar Jezus te leiden zoals Andreas, Petrus deed.

Sinds 2018 sta ik, samen met anderen, de woensdagen op de weekmarkt in Staphorst met de caravan met het opschrift "Alleen Jezus maakt vrij!". Sindsdien hebben wij honderden, honderden Staphorsters gesproken, zowel kerkelijk als onkerkelijk. Wij spreken ook veel toeristen en mensen uit anders godsdiensten zoals Moslims. Maar altijd met respect voor de ander en nooit opdringerig. 

In gesprekken zijn wij wel vasthoudend als het gaat om de Bijbelse waarheid dat er, om tot God te komen door het geloof in Jezus, géén voorwaarden zijn. Want vlak voor dat Jezus de geest overgaf in de handen van Zijn Vader, riep Hij uit: "Het is volbracht!" Hij alleen voldeed aan alle voorwaarden. Hij opende daardoor  de weg voor ons naar God. Daarom mogen wij met lege handen komen om door God gevuld te worden met de genade en waarheid van Jezus, Zijn Zoon! En juist op dit belangrijke punt botst het naar mijn opvatting hevig! Tenminste voor zover ik dat door deze jaren heen ervaren heb. Het evangelie dat dominee van Marle onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad verkondigt, verschilt fundamenteel met het Bijbelse Evangelie van het Koninkrijk van Jezus waarvan ik, en anderen samen met mij, getuigen. 

Bij dominee van Marle en de kerkenraad is het de Bijbel plus de Drie Formulieren van Enigheid plus de leer van de bevindingen. Je moet ook, zeg maar, allerlei diepe dingen vooraf hebben meegemaakt want anders kun je niet naar Jezus komen. Zomaar naar Jezus toegaan gaat volgens hen niet. Je kunt niet behouden worden door het geloof want "dat gaat zomaar niet, er moet eerst wat gebeuren" Daarbij komt dat op de achtergrond de vraag meespeelt of dat je er wel bij hoort. Of de genade wellicht niet voor jou maar er wel voor anderen is. Met andere woorden de vraag of je wel of niet uitverkoren bent. 

Bij mij en bij anderen die meedoen met evangeliseren op de markten en braderieën is dat anders. Wij verkondigen het onvervalste en zéér eenvoudige Bijbelse Evangelie van Gods Koninkrijk dat je zalig wordt uit genade door te geloven (Efeze 2 vers 8). En dat je gerechtvaardigd wordt door het geloof, vrijgesproken van alle zonden en schuld zonder ook maar één voorwaarde (Romeinen 5 vers 1) en je daardoor vrede met God ontvangt. 

In deze twee teksten hierna zegt de Bijbel ook dat je door het geloof niet meer in het oordeel komt. Dat je dus niet meer naar de hel kan gaan. Dat je van dood, levend bent geworden! Jezus zegt Zelf in Johannes 5 vers 24: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft Die Mij gezonden heeft, die heeft eeuwig leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven". En Paulus in Romeinen 8 vers 1: "Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest".

Je mag volgens de Bijbel bij Jezus komen zoals je bent, waar je ook vandaan komt en wat je ook je kerfstok hebt. Want "Alles is volbracht" door Jezus! Ook voor allerlei uitwendig vrome mensen die vanbinnen alles doen wat God verboden heeft. Het is bij ons Jezus alleen met de verlichting door de inwonende Heilige Geest. Mensen moeten worden als een kind om het Koninkrijk binnen te kunnen gaan! Dit is volgens ons wat de Bijbel leert over zalig worden!

Gered worden, behouden worden, zalig worden is geen ellenlang proces van jaren, of van tientallen jaren. Dat wordt wel gezegd maar dat is niet (!) Bijbels. De vader in de gelijkenis van de verloren zoon zei in Lukas 15 vers 24: "Want deze, mijn zoon, was dood en is weer levend geworden. En hij was verloren en is gevonden. En zij begonnen vrolijk te zijn". De zoon ligt nog in zijn armen als de vader dit zegt.

Met toestemming van Gospel Images 
                          https://www.gospelimages.nl/home                                                                                                                                           

In een fractie van een seconde wordt je van dood, levend, van verloren, gevonden, van blind, ziende. Toen ik tot geloof kwam in 2007 was dit precies zo. Ik wist meteen dat er wat van binnen gebeurd was, ook de jarenlange en zéér kwellende angst voor de dood, oordeel en hel was op slag weg. De hel was dichtgeklapt en de hemel geopend voor mij door Jezus. Dus de Bijbel leert dat je meteen zalig wordt als je gelooft nadat je je omgedraaid, je bekeerd hebt naar Jezus!

Beide verkondigingen, zowel die van dominee van Marle en als die van ons moeten worden getoetst. Hebben wij iets ervan afgehaald, of hebben wij er iets bijgevoegd? Er staat duidelijk in de Bijbel, in Openbaring 22 vers 18 en 19, dat als wij dat doen wij daarvoor gestraft zullen worden! Je kunt niet zomaar omdat jij dat vindt, lichtzinnig op je gevoel er dingen bij of af doen. Ook al zijn die toevoegingen bijvoorbeeld afkomstig hoge heren en dominees van eeuwen geleden. Wie je ook aanhaalt, wie je ook gebruikt voor bewijs, het moet zijn naar Gods woord en Zijn Goddelijke waarheid! Zie de waarschuwing van Paulus daarover aan de Galaten en dus aan ons.

Galaten 1 vers 6 tot en met 9: "Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie, terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien. Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt".

Dominee van Marle preekt om die reden over mij alhoewel hij nauwelijks inhoudelijke Bijbelse argumenten geeft en heeft. Hij doet dat echter niet persoonlijk maar vanaf de kansel, een redelijk veilige plaats. Je kunt er namelijk als direct betrokkene niet meteen op reageren. 

Dat waarschuwen voor mij deed hij in 2021 voor het eerst op 5 september 2021 in een middagpreekOp zondagmorgen 2 juni 2024 waarschuwde hij de gemeente opnieuw voor mij. Je kunt dat hier beluisteren. Je kunt dat hier beluisteren. Het opvallende was dat zijn betoog eerst ging over een ordeverstoring in de zondagse middagdienst van zondag 26 mei jl. Daarna noemde hij mij in één adem en kreeg ik er ook nog eens even van langs.

Het eerste wat opvalt is dat dominee van Marle, net als tweeënhalf jaar geleden, niet vooraf de moeite genomen heeft om zijn opvattingen over mijn opdringerigheid, geestdrijverij en godsdienstwaanzinnigheid met mij persoonlijk te bespreken. Hij hoeft slechts een paar honderd meter vanaf zijn woning te lopen naar de caravan op de weekmarkt 's woensdags morgens. En... vrijwel iedere week sta ik daar. Kennelijk lukt het hem dat niet, en ook niet één van de kerkenraadsleden heeft die moeite genomen. En dat is niet volgens de Bijbel die ons leert om eerst naar elkaar toe te gaan en in gesprek te gaan. Zie bijvoorbeeld het Bijbelse stappenplan in Mattheus 18 vers 15 tot en met 17.

De kern van wat dominee van Marle over mij beweerde, was dat ik erg opdringerig zou zijn en dat ik en de anderen aan geestdrijverij zouden doen en godsdienst waanzinnig zouden zijn! Dat zijn erg zware persoonlijke aantijgingen! En dat zonder enig Bijbels bewijs te leveren en/of met concrete zaken te komen. 

Opdringerigheid is er van onze kant niet zoals dominee van Marle dat beweert. Wij stellen altijd een vraag en als mensen geen antwoord op die vraag willen geven, respecteren wij dat. Ik ken geen voorbeeld dat wij iemand drie (!) keer aanhoudend iets vragen terwijl deze persoon meteen aangegeven heeft liever door te willen lopen. Of dat hij of zij gezegd heeft geen behoefte te hebben aan zo'n gesprek. Wij zouden overigens graag met die personen in contact komen om het van hen zelf te horen. Wij nodigen iedereen van harte uit om langs te komen op de weekmarkt en eventuele grieven met ons te bespreken. Wij drinken dan een kopje koffie en spreken het met elkaar door. En als er van onze kant een fout is gemaakt dan zullen wij daar vergeving voor vragen. 

Dan de aantijging dat ik en anderen godsdienstwaanzinnig zou zijn, is grove laster in de meest pure zin van het woord. Smaad noemt het burgerlijk wetboek dat. Dominee van Marle lasterde daarmee want ik en de anderen zijn niet godsdienstwaanzinnig. Lees hier zelf maar wat dat betekent en beoordeel zijn woorden over mij en de andere personen die hij ook besproken heeft in deze dienst.   

Psalm 50 vers 8 Esger Renkema

Opvallend is dat ook deze keer door dominee van Marle geen enkel inhoudelijke Bijbels argument is aangevoerd waarom ik en anderen aan geestdrijverij zouden doen en wij godsdienstwaanzinnig zouden zijn. Wij mogen toch verwachten dat een dominee zich op Bijbelse gronden wil beroepen. Wij zijn van mening dat hier geen Bijbelse gronden voor zijn, en dat ook niet in waarheid gesproken wordt.

Ook van Jezus dachten zijn familieleden en de kerkleiders dat hij gek geworden was. Zij zeiden zelfs dat Hij duivelen uitdreef door het hoofd van de duivelen: Beëlzebul. En dat terwijl Hij dit deed door de Heilige Geest, de vinger van God! In Markus 3 vers 21 staat dat: "En toen Zijn verwanten dat hoorden, gingen zij eropuit om Hem tegen te houden, want zij zeiden: Hij is buiten Zichzelf". 

Als je tot je door laat dringen wat dominee van Marle over ons zegt zonder enig bewijs, gaat dit echt alle perken te buiten. Persoonlijk vind ik het gewoon laf dat hij niet eerst contact heeft gezocht. De kerkenraad is hiervoor mede verantwoordelijk!

Het is echt erg dat je zoiets over een aantal personen zegt. Het van Dalen woordenboek definieert godsdienstwaanzin als een vorm van krankzinnigheid die wordt veroorzaakt door godsdienstige dweperij! Het is bijna overbodig te zeggen dat ik en de anderen ons hier totaal niet in herkennen. U zult ons nooit iets anders horen zeg dan de woorden van God en Jezus uit de Bijbel! Wij weten natuurlijk dat bij het radicaal volgen van Jezus smaad, laster, spot en hoon ons deel zal zijn. Wij zijn echter van mening dat er wel waarheid gesproken moet worden, en dat op basis van Bijbel.

Onze motivatie is dat wij door God Zelf zéér bewogen zijn gemaakt met de zielen van zowel de onkerkelijke als ook die van de kerkelijke mensen in Staphorst. Met hen die nog "voor eigen rekening" zonder Jezus op weg zijn naar het oordeel en de buitenste duisternis. De passie van Jezus voor verloren kerkgangers en goddeloze onkerkelijken is op ons neergedaald in de afgelopen jaren. Dat geeft bewogenheid en vasthoudendheid want ieder moment kan hun leven stoppen. 

Tot slot is er naar onze mening sprake van opruierij. Je vertelt de kerkgangers eerst hoe je met mij om moet gaan en geeft hen daarbij het advies om mij godsdienstwaanzinnig te noemen. En vervolgens waarschuw je hen daarin toch vooral de christelijke manier van doen te volgen en geen geweld te gebruiken. En dat terwijl dominee van Marle zelf de christelijke (Bijbelse) weg naar mij niet volgt. Opmerkelijk... eerst olie op het vuur gooien en daarna olie op de golven want stel je voor dat de jeugd of een vader of moeder "zich komt te ontgaan..." Dan heb je in ieder geval je eigen straatje vooraf schoongeveegd.

In de oude bevindelijke kringen waaruit ik afkomstig ben, zei men vaak dat de preekstoel, geen "steekstoel" mag zijn. Men bedoelde hiermee dat je vanaf de kansel, vanaf de preekstoel niet een ander persoon (of een ander kerkverband) onder vuur mocht nemen. Want daar was de kansel niet voor. Je kunt als kerkenraad toch gewoon rustig blijven als je van je eigen waarheid bent overtuigd. Je hoeft dan toch helemaal niet 'upset', krampachtig en bang te worden?! Immers als het niet van God is, zal het toch geen stand houden! God staat toch in voor Zijn eigen werk?!

Lees maar welke raad Gamaliël gaf aan de hoogste godsdienstige raad, het Sanhedrin in Handelingen 5 vers 34 tot en met 39: "Maar er stond iemand op in de Raad, een Farizeeër van wie de naam Gamaliël was, een leraar van de wet, die in hoge achting stond bij heel het volk. Hij gaf opdracht dat men de apostelen even buiten zou doen staan. En hij zei tegen hen: Israëlitische mannen, wees op uw hoede en bedenk wat u met deze mensen wilt gaan doen. Want vóór deze dagen stond Theudas op, die zei dat hij wat was, en hij had een aanhang van ongeveer vierhonderd man; maar hij is omgebracht en allen die naar hem luisterden, zijn verstrooid en tot niets geworden. Na hem stond Judas de Galileeër op, in de dagen van de inschrijving, en hij maakte veel volk afvallig, dat hem volgde; en deze is ook omgekomen, en allen die naar hem luisterden, zijn uiteengedreven. En nu zeg ik u: Houd u ver van deze mensen en laat hen gaan, want als dit voornemen of dit werk van mensen afkomstig is, dan zal het afgebroken worden, maar als het van God afkomstig is, kunt u dat niet afbreken, opdat u niet misschien ook tegen God blijkt te strijden".

En laten wij duidelijk zijn, ondanks deze ernstige vorm van laster en smaad die ons is aangedaan,

- hebben wij dit de kerkenraad en dominee van Marle vergeven,

- blijven wij liefdevol en met respect naar jongeren en ouderen, ook naar dominee van Marle en de kerkenraad,

gaan wij niet weg totdat God, Die ons naar Staphorst gestuurd heeft, dat tegen ons zegt. 

- blijven wij op de jaar- en weekmarkten, braderieën en andere gelegenheden, mensen brengen naar Jezus als de enige Verlosser voor in hun leven hier op aarde en voor de tijd erna, de oneindige eeuwigheid.

- blijven wij dopen in water en in de Heilige Geest zoals de Bijbel dat ons leert en de vroege Kerk dat in de eerste eeuwen gedaan heeft! 

- houden wij evangelisatie-diensten, ook openlucht evangelisatie en aanbiddingsbijeenkomsten op marktpleinen, weilanden en velden. 

Wij laten ons leiden door de Bijbel als het onfeilbaar woord van God en door de Heilige Geest Die onze Leidsman en Onderwijzer is. Het volgen van de stem van de Heilige Geest is geen geestdrijverij hoor! Hij heeft het woord geschreven en houdt ons vanbinnen daarmee op Zijn pad!

Wij bidden en hopen dat dominee van Marle en de verantwoordelijke kerkenraad tot diepe inkeer en berouw komen. En terugkeren naar de Bijbelse prediking van Jezus zoals Hij dat zelf ons heeft voorgeleefd en van Zijn Vader hoorde.

Mattheüs 5 vers 11 en 12: "Zalig bent u als men u smaadt en vervolgt, en door te liegen allerlei kwaad tegen u spreekt, omwille van Mij. Verblijd en verheug u, want uw loon is groot in de hemelen, want zo hebben ze de profeten vervolgd die er vóór u geweest zijn".

Waarvan acte dd. 4 juni 2024. Laatst gewijzigd 8 juni 2024.
Cees van Beek, voorzitter.
Namens het bestuur van de Stichting "Levend En Stromend Water".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten