Voor zoekers

"Waarom weeg je (betaal je) geld uit voor wat geen brood is,
en uw arbeid (werk je) voor wat niet verzadigen kan?"
Het schilderij hiernaast geeft aan hoe jij en vele andere mensen de brede weg gaan door de wereld, op de brede weg. Niet alleen in New York, Parijs, Rotterdam of Amsterdam maar bijvoorbeeld ook in Genemuiden, Krimpen aan den IJssel, Groningen, Breda, Aalten of Garderen; onrustig en leeg van binnen. 

Er zijn ook mensen, jongeren en ouderen, die op de smalle weg wandelen in hun leven op deze wereld. Niet alleen op de Veluwe, in Zeeland maar ook in Den Haag, Maastricht en Kaapstad en op de Noordpool. Die hebben gevonden wat zij zochten: rust voor hun ziel en vrede met God.

Brede en godsdienstige weg
Velen lopen daar op die weg met de ziel onder de arm en zijn afgewezen door je vader of moeder of anderen en gaan alleen door het leven. Zij zijn eenzaam ondanks hun huwelijk en voelen zich in de steek gelaten. Of lopen daar als weduwe of weduwnaar vol bitterheid en wrok. Zij zijn misschien wel lesbisch of homo en volkomen onbegrepen en van binnen 'stuk'. Velen zijn sterk gebonden geraakt door zonden en verslavingen die hen gevangen houden. Sommigen zo erg dat zij door demonen worden verscheurd van binnen.

Al die gevoelens komen vooral als het leven tegenzit door ziekte, moeite, verdriet, tegenslag, dood en rouw. Wie troost dan je ziel van binnen als je partner ervandoor is gegaan of je kind door de dood is weggenomen? Of als je in de steek gelaten bent door je vriend of vriendin? Misschien ben je of word je al jarenlang lichamelijk en seksueel mishandeld, of verkracht of diep vernederd? Of wordt jouw gezonde lichaam gesloopt door een ziekte ondanks de behandelingen?

Rust in afgoden? Op die brede weg worden tal van godsdiensten en religies aangeboden en tal van mediums en healers bieden genezing, rust en ontspanning aan. Natuurlijk lijkt het raadplegen van een medium een oplossing als je wilt spreken met je overleden vader of moeder of opa of oma; immers je verlangt zo erg naar hen terug. Ook Yoga en Reiki zijn langs deze weg te verkrijgen. Er zijn op die weg zoveel godsdiensten en evenveel goden: Boeddha, Hindoe, Allah en de zon, maan en sterren kun je aanbidden. Er zijn mensen die daar hun eigen afgod hebben: sport, seks, macht, geld, enzovoorts. Zij offeren dag en nacht maar krijgen nooit iets terug en moeten deze afgod zelf dragen of vastzetten anders valt hij om. Maar welke is nu de echte god bij wie je het zoeken moet voor je verdriet, rouw, moeiten, ziekten, tegenslagen en dood? 

Rust in geluk? Natuurlijk....  is er ook plezier en vreugde en genoegen in je huwelijk, of tijdens een feest, of tijdens een wandeling, of tijdens een mooie vakantie, of gewoon tijdens je werk of in je gezin. Je houdt van je kinderen, je man, je vrouw en je vader en moeder en het gezin is harmonieus. Daarna merk je echter altijd dat dit geen echte blijvende rust van binnen biedt. Dat er een honger is naar iets diepers dat je maar niet bereikt en kan bevredigen.

Rust in de kerk? Misschien ga je naar een kerk waarvan er vele langs die brede weg staan. Je doet dan mee in de kerkdienst met zingen, luisteren en Bijbellezen. Misschien ben je gedoopt, heb je belijdenis gedaan en ga je aan het Avondmaal. Echter je vindt daardoor geen diepe vrede van binnen met God. Die knagende spijt in je geweten over dat aanhoudende zondigen dat maar niet overgaat en er altijd is... ver weg, diep van binnen. En wat je ook doet, welke offers je ook maar brengt, die schuld kun je er niet mee betalen. Je hart blijft op een of ander manier onbevredigd. 

Rust in zonden? Op die brede weg verzoeken en verlokken duizenden zonden (overtredingen tegen Gods wet) jou. Het lijkt wel of je in de loop van de tijd er steeds meer in gevangen raakt en het je harder maakt in plaats van zachter. En juist naar dat laatste ben je juist op zoek. Net als de tijdelijke rust, waar je die ook in vindt, die steeds maar afneemt. Het is net of het tussen je vingers door glipt. Misschien denk je wel "Wat maakt het allemaal uit? Ik ga gewoon lekker verder want morgen ben ik er misschien niet meer, en na de dood is er toch niets meer. Dus wat maakt het dan uit....!?" Gewoon alles gaan doen wat God verboden heeft.

Rusteloos naar het einde? Je raakt op deze brede weg op een of andere manier verslaafd aan wat dan ook om toch maar een vorm van rust te vinden. Intussen wordt je voortgedreven als een willoze golf op de zee door de harde wind en je brengt je eigen schuim voort. Deze brede weg, die na korte of lange tijd, eindigt als je doodgaat, stopt met je sterven. Dan is het niet over zoals je misschien wel zou willen maar je komt voor Gods troon en vandaar naar het eeuwige verderf. Vergroot de foto maar iets en je ziet de eindbestemming, de hel.

Smalle weg naar het eeuwige leven
Er is ook een nauwe poort geschilderd. Je moet deze zoeken links op de foto van het schilderij. Er gaat juist iemand door dat poortje naar binnen. Hij of zij moet het hoofd buigen om het niet te stoten. Nadat zij door die nauwe poort binnen zijn gegaan in die andere wereld, komen zij op de smalle weg die de heuvel oploopt.

Rust voor de ziel! Die poort, de nauwe deur, is een beeld van Jezus, de Zoon van God. Iedereen die Zijn stem hoort en gelooft en doet wat Hij je zegt, vindt vrede met God en rust voor en in zijn ziel. Rust voor het meest wezenlijke (existentiële) en kostbaarste deel van je bestaan. Zodra je die nauwe poort, die deur doorgaat, is je schuld voor God weg, wordt de gezindheid van je hart veranderd en komt Gods Geest in je binnenste wonen. Kortom, je leven verandert van binnen uit drastisch!

Rust in tegenslagen! Op die smalle weg woont gerechtigheid en echte liefde. Hierop wandelen de gelovigen in Jezus. Niet dat zij het makkelijk hebben want ook zij leven op deze aarde, ook zij kennen tegenslagen, ook zij hebben verdriet, ook zij kennen rouw als er een naaste gestorven is, ook zij verliezen hun baan. In veel landen worden zij naar het leven gestaan, verkracht vermoord en onthoofd en zelfs gekruisigd. 

Rust voor de eeuwigheid! Echter aan het einde van die weg als zij sterven, komen zijn in de hemel waar Hij is die voor hen de schuld aan het kruis van Golgotha betaalde. Als je de foto iets uitvergroot, kun je zien dat deze weg verder die heuvel oploopt en eindigt in de hemel. Dat is precies zoals Jezus het gezegd heeft over beide wegen toen Hij 2000 jaar geleden op aarde was: 

"Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan; maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden (Mattheus 7 vers 13 en 14)". 

Jezus Christus, je enige hoop!
Ik raad je aan om haast te maken die brede weg te verlaten en de nauwe poort, die deur van Jezus, te zoeken. Als je die deur, die poort gevonden hebt, de smalle weg bent opgegaan, heb je de echte rust voor je ziel gevonden. Haast je en spoed je want je leven is ermee gemoeid. Denk nu niet.... het kan nog wel even. Echt.... het kan geen uitstel leiden. Waarom dan niet, zul je vragen? God roept altijd vandaag, in het nu, in het heden, vandaag en niet straks, niet morgen, niet overmorgen en niet volgend jaar. 

Jij, en ook ik, weten niet of wij morgen nog in leven zijn, of volgende week. Daarom komt vandaag de vraag nog naar je toe: "Wie wil je dienen? Wil je de afgoden, de religies, de lege godsdienst en zonden op de brede weg blijven dienen? Of wil je de smalle weg op waar Jezus Die Weg is, de Waarheid en het Leven is en de enige toegang tot God de Vader?  Zo staat het in de Bijbel in Johannes 14 vers 6. Kies daarom vandaag, heden, nu nog wie je dienen wilt!

Zoek en je zal Jezus vinden...
Als je zo'n zoeker bent geworden, dan is er is hoop, ja grote hoop. Jezus zegt Zelf dat wie zoekt, zal vinden (Lukas 11 vers 9 en 10) Vooral als je actief gaat en blijft zoeken naar de nauwe poort, naar Jezus dan zul je Hem vinden. Bedenk dat dat zoeken moeite mee zal brengen en vaak grote weerstand van buiten en van binnen. Laat je er niet door afleiden, richt je blik op het doel. Houd vol totdat je hem als je Redder gevonden hebt. En weet vele honderden miljoenen, miljarden mensen gingen jou voor en wilden nooit meer terug.

De volgende 'posts' (berichten) op Facebook en Blogger kunnen je misschien al helpen en je te stimuleren om vol te houden en alles opzij te zetten voor die diepe vrede met God in je ziel. Ik kan je zeggen dat niets, niets, nee niets in dit leven daar tegenop weegt. Dat zullen alle mensen die in Jezus geloven je vertellen. Nooit meer verlangen zij terug naar hun eerdere, naar hun vroegere leven. Niet dat het makkelijk is geworden, soms heel moeilijk als je wordt verstoten door je man, vrouw, partner of vader of moeder of familie of door een kerk zelfs. Desondanks willen zij toch nooit meer terug maar altijd bij Jezus blijven!

1. Op zoek naar het verloren leven uit het paradijs
Als je op zoek wilt naar het verloren leven uit het paradijs, abonneer je dan op deze Facebookpagina. Ben je eenzaam ondanks vrienden of vriendinnen, een man of een vrouw of een partner maar toch leef je teruggetrokken in jezelf. Misschien ben je weduwe of weduwnaar of in de steek gelaten? Of ben je lesbisch of homo? Wij helpen je graag naar de vrede en de volheid in God. 

2. Geloof.... de enige oprit van de rijksweg naar de hemel waar Jezus is!
Dit is een 'blogpost' over mijn eigen zoektocht die na 35 jaar eindigde met het vinden van Jezus. Ik heb zo gezocht, soms gaf ik de moed op. Steeds opnieuw riep God mij om vol te houden en het niet in en bij mijzelf te zoeken. Ik was wanhopig, misschien net als jij, maar ik heb nu een vrede in mijn hart die alle verstand te boven gaat en een blijdschap diep van binnen die nooit meer weggaat. Lees dat hier.

3. Plotseling klinkt Gods stem in je hart
En dan is er ineens een directe boodschap uit die andere wereld, uit die onzichtbare wereld van het geestelijke. Een persoonlijk boodschap van die verre God die naar binnenschiet als een pijl diep in je hart! Onontkoombaar zijn die berichten die ineens binnenkomen. Gods stem veroorzaakt vaak grote onrust in je ziel, in het diepste binnenste en een grote strijd om die zoektocht te starten. Misschien weet je er geen raad mee en zoek je naar een manier om te antwoorden. Lees dan hier verder hoe dat gaat en ..... verder moet.   

Haast je....
Momenteel raakt de wereld in een steeds grotere onrust. Iedereen weet en ervaart dat. Er komen steeds meer oorlogen, steeds meer brandhaarden en conflictgebieden. De uitbrekende ziekten bij mens en dier lijken nauwelijks te stoppen en steeds vaker hoor je van aardbevingen. Er is angst gekomen in de harten van veel mensen, misschien ook in dat van jou. "Ben ik het volgende slachtoffer van de terroristen of een bomaanslag?" is de vraag die velen van binnen bezighoudt. Niet alleen voor de toekomst maar er is ook een vorm van dagelijkse benauwdheid bijgekomen. Zo van wat staat ons, wat staat mij en mijn gezin, mijn kinderen en mijn familie nog te wachten?

Er is niet veel tijd over. Het duurt geen eeuwen en decennia meer voordat Jezus terugkomt op de wolken van de hemel. Dat betekent dat zodra Hij komt, iedereen Hem zal zien. Plotseling zal de lucht scheuren en de hemel zal zich openen. Honderden miljoenen engelen zullen erbij zijn en iedereen zal het bazuingeluid horen van de aartsengel die op de bazuin blaast. Ook al ben je dronken of zit je in een onderzeeër, het maakt niets uit, ineens ben je nuchter en aan de oppervlakte. 

Niet alleen die mensen die Hem gevonden hebben maar ook zij die Hem niet gezocht hebben. Of je wilt of niet maar dan je zult Jezus zien. Zoeken hoeft dan niet meer want iedereen ziet Hem. Hij is dan geen Redder en Zaligmaker meer maar de Rechter Die komt om te oordelen de levenden en de doden. 

Aanbod 
Ik weet dat er velen zijn, jong en oud, die zo in verborgen angst en stille onzekerheid leven: zoeken en worstelen met het vinden van de waarheid voor hun leven. Zij zoeken het geluk van het verloren leven (zoals een titel van een boek eens weergaf), zij zoeken de enige weg tot het eeuwige leven, zij zoeken misschien zonder het te weten Jezus Christus Die de Weg, de Waarheid en het Leven is.
  
Samen met enkele andere gelovigen, wil ik je graag helpen om Jezus te vinden voor verzoening van je schuld, verlossing van de zonden en bevrijding van verslavingen, van bindingen en voor genezing en herstel. Wij verlangen dat je een relatie met de levende God krijgt, dat het leven door het geloof geen doodlopende weg meer is maar de rijksweg naar de hemel waar Jezus is. Je mag daarvoor met mij contact opnemen via dit mailadres levendenstromendwater@gmail.com

Geschreven door Cees van Beek. Gebruik van de afbeeldingen met toestemming van Ain Vares, www.ainvaresart.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten