Stichting en HHK Staphorst

Samenvatting 
Sinds mei 2018 staat Evangelist Cees van Beek ook op de weekmarkt in Staphorst. In de jaren ervoor werd er al door hem, samen met zijn maten uit Emmeloord, geëvangeliseerd op de jaarmarkten.

Op zondag 4 september 2021 heeft Dominee H.J. Van Marle in de middagdienst de leden van de HHK in Staphorst ernstig tegen hem gewaarschuwd. 
Op de verschillende Bijbelse thema's waren er grote verschillen door de dominee geconstateerd. Hij adviseerde daarom geen contacten met hem (meer) te zoeken en als men die al wel zou hebben, deze dan te verbreken. 

De Stichting "Levend En Stromend Water" waarbinnen Cees van Beek zijn activiteiten voor evangelisatie uitvoert, heeft op 16 september 2021 een brief geschreven. In deze brief, die hier gepubliceerd is en te downloaden, worden de door dominee van H.J. Marle aangedragen bezwaren tegen Evangelist Cees van Beek weerlegd. Men kan nu ook kennis nemen van de visie van het Bestuur van de Stichting op de bezwaren en hoe Evangelist Cees van Beek dit ervaren heeft. 

Op 24 november jl. is er op verzoek van de Stichting "Levend En Stromend Water" een gesprek geweest met een afvaardiging van de kerkenraad (moderamen). Er is gesproken over het proces. Inhoudelijk echter zijn wij helaas niet dichterbij elkaar gekomen. Integendeel zelfs, het moderamen verzocht of Evangelist Cees van Beek niet wilde stoppen met zijn evangelisatie-activiteiten. Je kunt hier het verslag dat de Stichting heeft geschreven over deze bijeenkomst hier lezen en downloaden.

In de bestuursvergadering van 3 december jl. van de Stichting "Levend En Stromend Water" is het verzoek van de kerkenraad van de HHK Staphorst besproken. Het verzoek is als zeer schrijnend ervaren dat in deze chaotische tijd van verdeeldheid dat de eenheid in Jezus Christus niet is gezocht. Het bestuur heeft op 30 december 2021 een brief met haar antwoord op het verzoek van de kerkenraad van de HHK Staphorst, geschreven. Je kunt hier deze brief lezen en downloaden

Het bestuur van de Stichting "Levend En Stromend Water" heeft besloten om met deze laatste brief de zaak te sluiten en het zo te laten. De Stichting zal haar activiteiten in Staphorst, bij leven en welzijn, in 2022 en de jaren daarop, voortzetten. Zij zal op weekmarkten, jaarmarkten en alle gelegenheden die zich nog zullen voordoen, het eenvoudige Evangelie van het Koninkrijk der hemelen, van de duur verdiende en onvoorwaardelijke genade, met kracht verkondigen en verspreiden.

Toelichting
Wekelijks spreek ik, Cees van Beek, jong en oud aan. 
Ik ontmoet mannen en vrouwen, 
kinderen en grijsaards, 
jongens en meisjes,
vaders en moeders, 
broers en zussen. 

Ook maak ik geen onderscheid of iemand kerkelijk is, of onkerkelijk. Buitenlanders en toeristen, mensen met een andere huidskleur, klein en groot. Gelovig en ongelovig, atheïsten en darwinisten, mensen die geloven in Allah en die in reïncarnatie.

Gesprekken...
De gesprekken gaan vaak, bijna altijd, over het geestelijke, het bovennatuurlijke van God en Zijn Koninkrijk en Zijn grote liefde. Over hoe je dat Koninkrijk kunt zien door wedergeboorte zoals staat in Johannes 3 vers 3: "Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien".  

Luister maar naar het antwoord dat Nicodemus aan Jezus gaf en aan Hem vraag: "Hoe kan een mens geboren worden als hij oud is? Hij kan toch niet voor de tweede keer in de buik van zijn moeder ingaan en geboren worden?" 

Dan antwoord Jezus in Johannes 3 vers 5: "Jezus antwoordde: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan". 

En ook als je het dan vervolgens  ziet, kun je alleen maar ingaan door water en Geest zegt Jezus.

Hierover gaat het op deze weekmarkt, over de onschatbare waarde van een mensenziel waarvan het Psalmversje zingt: 
Hij kan dien prijs der ziele, dat rantsoen,
Aan God in tijd noch eeuwigheid voldoen;
Hij wenst vergeefs hier altoos 't licht te zien,
En, door zijn schat, het naar bederf t'ontvliên.
Hij ziet elk uur der wijzen levensend;
Der dwazen dood blijft hem niet onbekend;
Hij ziet, dat hun in 't sterven niets kan baten,
Maar dat zij 't al aan and'ren overlaten.
En over hoe het met hun ziel staat op weg naar het oordeel en de eeuwigheid, over die eindeloosheid waar geen tijd meer is, geen verkoeling van de tong. 

En dan...
over die andere mogelijkheid, 
over die ontsnappingsroute van de brede weg met zijn gruwelijke bestemming,
over een uitweg uit de doolhof van het leven,
over de mogelijkheid van de vergeving van zonden,
over hoe die hemelhoge schuld, diepe schaamte en veroordeling kan verdwijnen en
over Jezus als de enige Weg, de enige Waarheid en het enige Leven!

Geen tussenwegen...
Ik leg dan uit aan de hand van de Bijbel dat er maar twee soorten mensen bestaan op deze aarde, namelijk rechtvaardigen en zondaars. 
Dat er slechts twee wegen bestaan in het geestelijke, de brede en smalle weg. 
Dat er zijn slechts twee koninkrijken zijn namelijk het Koninkrijk van God en dat van de duisternis. 
Dat er slechts bestaan twee koningen bestaan te weten God, de Koning der koningen en de Heere der heren, de Schepper van hemel en aarde. En de satan die de vorst der duisternis, de god van deze eeuw genoemd wordt. 
Dat er twee soorten dienaars van die Koninkrijken zijn, te weten engelen en duivelen (demonen). 
Dat  die beide Koninkrijken lijnrecht tegenover elkaar staan en er een bloedige strijd op leven en dood woedt om zielen van mensen!

Brede en smalle weg...
Op de brede weg lopen zondaars, zowel die openlijk goddeloos leven (zonder God in openlijke zonden) als ook jongeren en ouderen die erg netjes en kerkelijk zijn (zonder God in verborgen zonden). Allebei zij zijn echter op weg naar het verderf, de eeuwige rampzaligheid, de buitenste duisternis. Een van mijn maten zegt wel in gesprekken met jongeren: "Je loopt met de dood in je schoenen!"

                                      Mattheüs 7:13 Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is
                                        de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan;
                14. maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt,
en weinigen zijn er die hem vinden.


Op de smalle weg ten leven lopen rechtvaardigen, op weg naar hun eeuwig huis in de hemel waar Jezus is en Zijn Vader en de 7 geesten voor de Gods troon. Daar waar in die eeuwige heerlijkheid de rivier des levens uit Gods troon ontspringt en de Boom des Levens staat. Hier op aarde leven zij als een licht, als een stad op een berg en als zoutend zout om zoveel mogelijk mensen Jezus te verkondigen en van Hem te getuigen.  

Johannes 10:9 "Ik ben de Deur; als iemand door Mij
naar binnen gaat, zal hij behouden worden;
en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden".

Zij die op de smalle weg leven (wandelen) hebben de Goddelijke roepstem gehoord en zijn door strijd die smalle, die enge poort doorgegaan. Zij hebben zich niet alleen omgekeerd op de brede weg van hun eindbestemming, de hel. Neen... zij hebben ook geloofd dat als zij zouden kloppen dat de Deur zou worden opengedaan. Die Deur Jezus zijn zij doorgegaan en werden toen behouden, zalig! Zij werden uit genade door het geloof gerechtvaardigd (= vergeving van zonden) en ontvingen vrede met God, rust voor hun ziel en eeuwig leven. En Gods Geest kwam in hun binnenste wonen!

Zo sta ik met deze kernboodschap van dood en leven, van zonden en genade en van liefde en van eeuwige hoop, van Jezus op de weekmarkt in Staphorst deze jaren totdat...

Zondagmiddag 5 september 2021
Op zondagmiddag 5 september, na het dopen van kinderen, houdt dominee H.J. van Marle een preek over 2 Timotheüs 3 vers 14 en 15: "Blijft u echter bij wat u geleerd hebt en waarvan u verzekerd bent, omdat u weet van wie u het geleerd hebt, en u van jongs af de heilige Schriften kent, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof dat in Christus Jezus is". 

De kern van de preek is dat men moet blijven bij hetgeen men geleerd heeft. De verzen ervoor gaan over dwaalleraars. Er staat daarover door Paulus het volgende geschreven in 2 Timotheüs 3 vers 2 tot 7 namelijk verleiders, over de dwaalleraars geschreven.

"Want de mensen zullen liefhebbers zijn van zichzelf, geldzuchtig, grootsprekers, hoogmoedig, lasteraars, hun ouders ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, kwaadsprekers, onmatig, wreed, zonder liefde voor het goede, verraders, roekeloos, verwaand, meer liefhebbers van zingenot dan liefhebbers van God. 

Zij hebben een schijn van godsvrucht, maar hebben de kracht ervan verloochend. 

Keer u ook van hen af. 

Want tot hen behoren zij die de huizen binnensluipen en vrouwtjes in hun macht krijgen die met zonden beladen zijn en door allerlei begeerten gedreven worden die altijd leren en nooit tot kennis van de waarheid kunnen komen".

Veroordeling na beoordeling...
De dominee gaat verder in zijn preek over deze dwaalleeraars en komt met een hedendaags voorbeeld. En hij gaat spreken over een evangelist op de markt. En... dat ben En... dat ben ik. Hij stelt dat ik zo'n dwaalleraar ben en de dingen doet die in de tekst staan. Hij is tot deze conclusie gekomen nadat hij op deze website naar mij een onderzoek gedaan heeft hoe ik denk over kerkelijke en geestelijke thema's. Het resultaat is dat er een complete veroordeling volgt met aan het einde het advies aan alle kerkmensen, jong en oud, om mij te mijden en contacten die er zijn te verbreken.

Je kunt de preek hier beluisteren: https://kerkdienstluisteren.nl/kerken/hhkstaphorst/app/Als je na het dopen van de kinderen, begint dan kom je al snel terecht bij wat hij over mij zegt binnen de context van genoemde teksten. 

Reactie van Bestuur.
Het bestuur van de Stichting "Levend En Stromend Water" is na het beluisteren van deze preek zeer geschokt. Een publieke veroordeling zonder dat de Bijbelse weg van "hoor en wederhoor" door de dominee kerkenraad is doorlopen., zo vinden zij.
 
Ik, als evangelist van deze Stichting, heb dominee van Marle nog nooit persoonlijk ontmoet, nog nooit een mailtje, of een appje, of telefoontje van hem ontvangen. Of van de kerkenraad, of van iemand namens zijn kerkenraad. En dat terwijl ik iedere woensdagmorgen van ’s ochtends vroeg tot in het begin van de middag op de weekmarkt van Staphorst aanwezig ben! Je zou toch zeggen… “het is maar een paar minuten lopen van de kerk en de pastorie". En dat terwijl ik al meer dan 2 jaar iedere woensdag op de weekmarkt sta. Ook had de kerkenraad of dominee mij kunnen mailen, appen of bellen. Ook dat is helaas niet gebeurd.

De andere thema's waarin dominee van Marle mij onschriftuurlijk vindt, zijn oa. de doop in water door onderdompeling, de doop in de Heilige Geest (uitstorting bij Pinksteren, of ook wel vervulling genoemd of bekrachtiging van omhoog), mijn geloofsbeleving en ziekenzalving. 

Dit was voor ons als bestuur aanleiding om een brief op te stellen waarin wij de aangevoerde bezwaren weerleggen en ons keren tegen een publieke veroordeling en het advies om mij als evangelist te mijden. De bedoeling van deze brief is niet allerlei getouwtrek over wat wel en niet gezegd zou zijn en bedoeld. Nee.... dat niet maar om met elkaar in gesprek en op de knieën te gaan. Ons gezamenlijk te verootmoedigen en zo de eenheid en vrede in Christus Jezus te herstellen in deze ondergaande wereld.

De brief, die op 20 september verzonden is, kunt je hier downloaden en lezen

Tot slot

De wedergeboren gelovigen komen uit alle soorten kerken en stromingen en vormen wereldwijd het Lichaam van Jezus Christus. Het zijn gelovigen uit alle talen, tongen, volken en natiën. Uit de Pinksterkerken, uit alle denominaties van de afgescheidenen kerken: CGK, HHK, GG, GGiN, OGGiN en bijvoorbeeld de GB. En uit de Protestanten kerk en uit de Charismatische beweging. Binnen alle kerken waaronder ook de Rooms Katholieke kerk, Grieks en Turks Orthodoxe kerken en alle wereldwijde huiskerken. En ga zo maar door. Allemaal zijn zij lid van het Lichaam van Jezus Christus waarvan de geloofsbelijdenis zegt: "Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk".

Er zijn verschillen tussen de verschillende wereldwijde (huis)kerken, ook in ons land. De ene kerk doopt kinderen, de andere doopt als je tot geloof gekomen bent. De ene kerk zingt alleen Psalmen en de andere ook gezangen en  Opwekkingsliederen of liederen van Johannes de Heer. De ene kerk gelooft dat de gaven van de Geest er niet meer zijn sinds de dood van de apostelen en de andere gelooft dat wel. De ene kerk past ziekenzalving toe en de andere niet. Een bijna onafzienbare lijst van verschillen die vaak tot onderlinge veroordeling leiden. En om dan nog maar niet te spreken over de verschillen in opvattingen over de eindtijd en Israël. 

De leden van het Lichaam van Jezus Christus, de wedergeboren gelovigen wereldwijd, zijn op van deze veel onderwerpen (zeer) ernstig verdeeld. En dat is helaas niet in overeenstemming met wat Jezus er Zelf over bad in het Hogepriesterlijk gebed in Johannes 17 vers 23: "Ik in hen, en U in Mij, opdat zij volmaakt één zijn en opdat de wereld erkent dat U Mij gezonden hebt en hen liefgehad hebt, zoals U Mij hebt liefgehad".

Vele leden, een Lichaam!
Desondanks hebben wij elkaar nodig in het Lichaam van Christus. Wij als bestuur staan er zo in als Paulus het schrijft in de eerste Korinthe brief. Wij plaatsen hier daarom een gedeelte van het zo belangrijke 12de Bijbelhoofdstuk. 

"12 Want zoals het lichaam één is en veel leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, hoewel het er veel zijn, één lichaam zijn, zo is het ook met Christus.

13. Ook wij allen immers zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt, hetzij dat wij Joden zijn, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen; en wij allen zijn van één Geest doordrenkt.

14. Want ook het lichaam bestaat niet uit één lid, maar uit vele.

15. Als de voet zou zeggen: Omdat ik geen hand ben, ben ik niet van het lichaam, is hij daarom dan niet van het lichaam?

16. En als het oor zou zeggen: Omdat ik geen oog ben, ben ik niet van het lichaam, is het daarom dan niet van het lichaam?

17. Als het hele lichaam oog was, waar zou het gehoor zijn? Als het hele lichaam gehoor was, waar zou de reuk zijn?

18. Maar nu heeft God de leden, elk van hen afzonderlijk, in het lichaam een plaats gegeven zoals Hij gewild heeft.

19. Als zij alle één lid waren, waar zou het lichaam zijn?

20. Nu echter zijn er wel veel leden, maar is er slechts één lichaam.

21. En het oog kan niet zeggen tegen de hand: Ik heb je niet nodig, of vervolgens het hoofd tegen de voeten: Ik heb jullie niet nodig.

22. Ja, meer nog, de leden van het lichaam die de zwakste schijnen te zijn, zijn echter juist noodzakelijk.

23. En aan de leden van het lichaam die wij als minder eervol beschouwen, verlenen wij groter eer en onze oneerbare leden krijgen een grotere eer.

24. Onze eerbare leden echter hebben dat niet nodig. Maar God heeft het lichaam zo samengesteld, dat Hij aan het lid dat tekortkomt, groter eer gaf,

25. opdat er geen verdeeldheid in het lichaam zou zijn, maar de leden voor elkaar gelijke zorg zouden dragen.

26. En als één lid lijdt, lijden alle leden mee. Als één lid eer ontvangt, verblijden alle leden zich mee.

27. Samen bent u namelijk het lichaam van Christus, en ieder afzonderlijk Zijn leden.

28. God nu heeft sommigen in de gemeente een plaats gegeven: ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, vervolgens krachten, daarna genadegaven van genezingen, vormen van hulpverlening, bestuurlijke gaven, allerlei talen.

29. Zijn zij soms allen apostelen? Zijn zij soms allen profeten? Zijn zij soms allen leraars? Zijn zij soms allen krachten?

30. Hebben zij soms allen genadegaven van genezingen? Spreken zij soms allen in talen? Zijn zij soms allen uitleggers?

31. Streef dus naar de beste genadegaven. En ik wijs u een weg die dit alles nog overtreft".

Contact
"App" mij gerust op 06-51046981 als je hierover vragen hebt, of ergens anders over door wil praten. Mailen kan ook: levendenstromendwater@gmail.com.

De foto's van de schilderijen zijn met toestemming van Ain Vares geplaatst. Zie zijn website: https://ainvaresart.com/.

2 opmerkingen:

  1. Als het goed is willen we een ieder graag bij Jezus brengen. Zowel in de kerk als op het marktplein.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, helemaal eens. En bedankt voor je reactie.
    Dat is de passie van Jezus en daardoor van ons en mij. En duizenden anderen nu en in het verleden zoals een Jock Troup (1896 - 1954). Hij stapte precies een eeuw geleden een marktplein op en op die avond begon Jock om 9 uur met zijn krachtige stem te spreken over Jesaja 63 vers 1: "Wie is Deze Die uit Edom komt, in helrode kleding uit Bozra, Die luisterrijk is in Zijn gewaad, Die voorttrekt in Zijn grote kracht? Ik ben het, Die spreek in gerechtigheid, Die machtig ben om te verlossen". Plotseling daalde Gods Geest met grote kracht neer op de luisterende menigte. De hemel scheurde en de sluizen van Boven hadden zich geopend. Honderden jongeren en ouderen werden tegen de vlakte gesmeten, in diepe overtuiging van zonden. Het marktplein leek wel op een oorlogsslagveld... Het markplein lag bedekt met lichamen van degenen die door de kracht van Gods Geest waren geveld. Zij waren in hun ziel in grote geestelijke moeilijkheden en smeekten God om genade. Overal lagen (jonge) mannen en (jonge) vrouwen, gegrepen door vrees voor God, krachteloos, geveld, neergeslagen door Zijn heiligheid, smekend, huilend en kreunend, zoekend naar genade die hen alleen redden kon van het oordeel. Lees het hier als je wilt: http://levendenstromendwater.blogspot.com/2021/01/revival-1921-fishersman-revival-east.html.

    BeantwoordenVerwijderen